Korzonki to potoczna nazwa nerwów, odchodzących od rdzenia kręgowego parami w prawo i lewo. Określenia tego, często używają pacjenci, u których występuje stan zapalny nerwów, objawiający się silnym bólem w okolicy lędźwiowej, rzadziej szyjnej. Jakie są przyczyny, dokładne objawy i przebieg leczenia korzonków?

ból korzonków

Korzonki – przyczyny stanu zapalnego

Jedną z przyczyn stanu zapalnego korzonków jest ucisk na korzeń nerwowy. Natomiast innymi są schorzenia kręgosłupa. t.j. skolioza, dyskopatia lub choroba zwyrodnieniowa. Występowanie stanu zapalnego może być skutkiem przeciążenia kręgosłupa, spowodowanego m.in. podnoszeniem ciężkich przedmiotów. Inną przyczyną jest długotrwałe przebywanie w niewłaściwej pozycji ciała. Stan zapalny może pojawić się również wskutek wykonywania nagłych ruchów lub treningu bez rozgrzewki. Często ze schorzeniem, zmagają się osoby mało aktywne fizycznie.

Korzonki – objawy, które świadczą o stanie zapalnym

Korzonki to nazwa, którą określany jest stan zapalny korzeni nerwowych, wywołujący ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa (rzadziej w części szyjnej). Ból może promieniować wzdłuż nóg ( lub rąk w przypadku korzonków szyjnych ) przez pośladek. Ten rodzaj stanu zapalnego, określany jest mianem rwy kulszowej. Ból najczęściej nasila się podczas siadania, wstawania lub pochylania ciała. Z kolei ten w obrębie lędźwiowym to lumbago. U niektórych osób, ból promieniuje do górnej części pleców oraz karku. Do pozostałych symptomów, świadczących o stanie zapalnym korzonków należą:

• mrowienie, drętwienie, parestezje.
  • osłabienie siły mięśni rąk lub nóg
  • niewłaściwa postawa ciała, wskutek przykurczu mięśni przykręgosłupowych
  • u niektórych pacjentów  występują zaburzenia oddawania moczu
  • bóle mięśni i stawów, spowodowane przeciążeniem, wskutek nieprawidłowej postawy ciała

Jak leczyć korzonki?

Leczenie korzonków najczęściej polega na przyjmowaniu środków przeciwzapalnych i przeciwbólowych. W okresie tym, należy unikać przeciążania kręgosłupa, np. przez podnoszenie toreb z zakupami lub głębokie pochylanie ciała. Jednak to nie jedyne metody, ponieważ stan zapalny korzeni nerwowych, często spowodowany jest przewlekłym napięciem mięśniowym. Występuje często u osób, które długotrwale przebywają w pozycji siedzącej lub stojącej, m.in. w pracy. Dlatego ważne jest systematyczne uwalnianie napięcia ze struktur mięśniowych.

Wielu pacjentom ulgę przynoszą masaże rozluźniające, terapia manualna oraz fizykoterapia. Można je stosować również w okresie występowania stanu zapalnego, aby zlikwidować przykurcze mięśni i zniwelować ból. Wykonywane są też ćwiczenia wzmacniające mięśnie odpowiedzialne za utrzymanie prawidłowej postawy ciała oraz wzorce ruchowe.

Korzonki to jedna z najczęściej występujących dolegliwości u naszych pacjentów. Dlatego zalecamy systematyczne zabiegi, które uwalniają skumulowane napięcie mięśniowe. Dodatkowo pacjenci mogą wykonywać ćwiczenia, które wzmacniają mięśnie oraz zwiększają ich wytrzymałość.