Krwawienie z nosa dzieli się na ogólnoustrojowe oraz miejscowe. Jest to jedna z najczęstszych dolegliwości z jaką zgłaszają się pacjenci gabinetów laryngologicznych. Na powszechność objawów ma wpływ budowa anatomiczna twarzoczaszki, podatność nosa na urazy oraz unaczynienie tkanek. W dzisiejszym artykule omówimy najczęstsze przyczyny, diagnostykę oraz postępowanie w przypadku krwawienia z nosa.

krwawienie z nosa

Jakie są przyczyny krwawienia z nosa?

Jedną z głównych przyczyn występowania krwawienia z nosa jest uszkodzenie oraz zapalenie błony śluzowej, wskutek przyjmowania leków donosowych. W przypadku dzieci powszechnie ma miejsce samo­in­du­ko­wa­ne uszko­dze­nie bło­ny ślu­zo­wej, powstające w wyniku dłubania w nosie. Krwawienie mogą powodować także niektóre środki psychoaktywne. Często objawy pojawiają się również wskutek urazów.

Niekiedy krwawienie z nosa może być wywołane ogólnoustrojową chorobą organizmu, np. zaburzeniami endokrynologicznymi, nadciśnieniem tętniczym oraz nabytymi i wrodzonymi skazami osoczowymi. Lekarze wymieniają także ciążę jako ewentualną przyczynę wystąpienia krwotoków. Wspomniane objawy mogą być wynikiem zaburzenia krzepliwości krwi oraz przyjmowania leków na rozrzedzenie krwi.

Krwawienie z nosa-diagnostyka

Lekarz rozpoczyna diagnostykę od zweryfikowania drożności dróg oddechowych i stabilności hemodynamicznej. Jednocześnie specjalista przeprowadza wywiad, podczas którego zebrane zostają informacje na temat częstotliwości, natężenia oraz czasu trwania krwotoków.  W trakcie badania lekarz powinien zlokalizować miejsce krwawienia, czy występuje ono w przedniej, czy tylnej części jamy nosowej. Niekiedy konieczne jest wykonanie dodatkowej diagnostyki, np. morfologii krwi.

W przypadku konsultacji pourazowej, poza dokładnym wywiadem, specjalista zleca prześwietlenie, które pozwoli ocenić rozległość uszkodzenia kości nosa i twarzoczaszki. Jeśli krwawienia są obfite i trudne do zatamowania zasadne jest przeprowadzenia tomografii komputerowej.

Krwawienie z nosa-leczenie i postępowanie

Najczęściej krwawienia z nosa ustępują samoistnie w przeciągu 15 min. Pacjent samodzielnie może w tym czasie uciskać nos, co przyśpieszy tamowanie krwotoku. W tym czasie należy pamiętać o rozluźnieniu ciała oraz głowy. Chory może przy tym delikatnie przechylać głowę w przód lub tył, jednocześnie unikając połykania krwi. Jeśli pierwsza pomoc nie przyniesie pożądanych rezultatów, konieczna może okazać się wizyta u laryngologa. Lekarz w zależności od przypadku może wykonać koagulację chemiczną oraz elektryczną lub odwarstwienie śluzówki przegrody nosowej. Niekiedy nieustające krwawienie wymaga założenie tamponady tylnej lub przedniej.

Jeśli jednak wspomniane sposoby tamowania krwawienia nie przynoszą rezultatów, przeprowadzana jest interwencja chirurgiczna. Najczęściej stosowane są techniki endoskopowe, które pozwalają na bezpieczne i mniej inwazyjne leczenie masywnych i niemożliwych do opanowania krwotoków z jamy nosowej. Chirurg podwiązuje jedno z dużych naczyń krwionośnych.

Po zatamowaniu krwawienia pacjent powinien pamiętać o odpowiedniej profilaktyce. Regularne nawilżanie jamy nosowej oraz stosowanie preparatów wspomagających regenerację minimalizują ryzyko wystąpienia nawrotów.

Krwawienie z nosa to powszechnie występująca dolegliwość zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. Najczęściej jest bezpośrednim wynikiem podrażnienia i uszkodzenia błony śluzowej nosa. Przeważnie nie stwarza zagrożenia dla zdrowia i życia pacjenta, a objawy ustępują samoistnie po upływie kilkunastu minut.