Dyskopatia – przyczyny, objawy, fizjoterapia i leczenie

Dyskopatia to zwyrodnienie kręgosłupa, które charakteryzuje się degradacją dysku (krążka międzykręgowego). Najczęściej występuje w części szyjnej i lędźwiowej, w których występują największe przeciążenia. Dysk to element łączący trzonów oraz amortyzujący obciążenia występujące w kręgosłupie, podczas ruchu, dźwigania, itd. Schorzenie wywołuje ból, który w początkowej fazie obejmuje lędźwiowo – krzyżową część kręgosłupa lub szyjną, a potem również kończyny dolne lub górne. Jakie są przyczyny, objawy i jak przebiega leczenie dyskopatii?

dysk

Dyskopatia – przyczyny

Dyskopatia może mieć wiele przyczyn, ale najczęściej jest schorzeniem nabytym w wyniku niewłaściwego postępowania. Naturalny proces zwyrodnieniowy krążków międzykręgowych postępuje wraz z wiekiem. Jednak wskutek nadmiernego przeciążania kręgosłupa dochodzi do szybszej degradacji i uszkodzenia włókien pierścienia włóknistego i przesuwania się jądra miażdżystego, czyli centralnej części dysku. To powoduje ucisk na kanały nerwowe kręgosłupa, w wyniku czego pojawia się silny ból. Do najczęściej występujących przyczyn należą:

• długotrwałe przebywanie w niewłaściwej pozycji, które zwiększa ucisk na krążki międzykręgowe
  • nieumiejętne podnoszenie ciężarów, np. ciężkich siatek z zakupami
  • otyłość i siedzący tryb życia
  • kontuzja lub uraz kręgosłupa
  • przewlekły stres, który powoduje nadmierne napięcie mięśni przykręgosłupowych
  • osteoporoza
  • wrodzone wady kręgosłupa

W przypadku dyskopatii, należy jak najszybciej rozpocząć leczenie, aby nie dopuścić do pogłębiania zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa.

Dyskopatia – objawy

Dyskopatia najczęściej obejmuje odcinek lędźwiowy  i szyjny kręgosłupa. Natomiast w rzadszych przypadkach dotyczy części piersiowej. Do występujących objawów dyskopatii, na które skarżą się pacjenci należą:

• Ból  – w początkowej fazie pojawia się w odcinku szyjnym  lub lędźwiowo – krzyżowym kręgosłupa. Z czasem promieniuje do kończyn górnych lub dolnych w zależności od typu dyskopatii.
  • Drętwienie i przewlekłe napięcie mięśni przykręgosłupowych
  • Drętwienie i osłabienie mięśni nóg
  • Ból barku, zaburzenie czucia i bóle korzeniowe promieniujące do ręki

Objawy dyskopatii u niektórych chorych występują nagle, w przypadku wypadnięcia jądra miażdżystego do kanału kręgowego i ucisku na korzenie nerwowe, podczas gdy u innych nasilają się stopniowo. Warto wiedzieć, że dyskopatia może powodować rwę kulszową.

Dyskopatia – diagnostyka

Podstawą leczenia dyskopatii jest fizjoterapia, której celem jest przywrócenie sprawności kręgosłupa i zniwelowanie bólu.

Podstawowym badaniem diagnostycznym jest rezonans magnetyczny, a uzupełnieniem RTG. W przypadku złożonych patologii wykonuje się tomografię komputerową.

U naszych pacjentów po zapoznaniu się z dokumentacją medyczną, indywidualnie dobieramy ćwiczenia oraz ich częstotliwość. Zabiegi pozwalają na wsunięcie krążka międzykręgowego na pierwotne miejsce. Dzięki temu chorzy odczuwają szybką ulgę. Jednak nastawiony krążek ma skłonności do ponownego wypadania. Dlatego u pacjentów przeprowadzamy ćwiczenia w celu wzmocnienia mięśni przykręgosłupowych, które stabilizują kręgosłup oraz przejmują część naprężeń z krążków. Poza tym uczymy utrzymywania prawidłowego postępowania, aby chorzy nie przeciążali kręgosłupa. Obok terapii manualnej można również zastosować zabiegi fizykalne (jako uzupełnienie terapii). W cięższych przypadkach przeprowadzany jest zabieg chirurgiczny, który polega na usunięciu uszkodzonych części krążka międzykręgowego. Rehabilitacja po zabiegu jest prowadzana ściśle według wskazań chirurga.

Dyskopatia to schorzenie, które dotyka osób w różnym wieku. W przypadku odczuwania niepokojących objawów należy udać się do lekarza i rozpocząć fizjoterapię. Im wcześniej rozpoczęte leczenie, tym lepszy efekt. Ćwiczenia pod okiem fizjoterapeuty warto też wykonywać profilaktycznie, aby zapobiegać ponownym schorzeniom kręgosłupa.