Masaż leczniczy to nieinwazyjna metoda stosowana w fizjoterapii manualnej. Należy do jednych z najskuteczniejszych metod przywracania sprawności ruchowej pacjentów. W jaki sposób działa ten typ masażu i dla kogo jest przeznaczony?

masaż

Masaż leczniczy – kto powinien z niego korzystać?

Masaż leczniczy przede wszystkim przeznaczony jest dla osób, które odczuwają przewlekły ból kręgosłupa i mięśni w obrębie: głowy, barków, ramion lub nóg. Odpowiednio dobrane zabiegi manualne wspomagają powrót pacjentów do sprawności ruchowej. Ten rodzaj masażu wykonywany jest u osób, które odczuwają dyskomfort, m.in. z powodu zmian zwyrodnieniowych stawów obwodowych czy kręgosłupa. Poza tym, masaż wspomaga rehabilitację m.in. po przebytych złamaniach kończyn lub udarze mózgu. Stymulowanie tkanek pozytywnie wpływa też na ich rozluźnienie i szybszą regenerację u osób żyjących w przewlekłym stresie.

Jakie dolegliwości może zlikwidować masaż leczniczy?

Masaż pomaga pozbyć się wielu dolegliwości, które wynikają z przebytych chorób, wypadków lokomocyjnych oraz trybu życia. Zabiegi usuwają lub niwelują takie dolegliwości jak:

• bóle kręgosłupa (np. dyskopatia lub wzmożone napięcie mięśni przykręgosłupowych)
  • bóle głowy, wskutek wzmożonego napięcia mięśni szyi
  • sztywność mięśni, która zwiększa ryzyko urazów (np. naciągnięcie mięśnia)
  • przeciążenie tkanek, wskutek ciężkiej pracy fizycznej
  • regeneracja tkanek w obrębie kończyn dolnych i górnych po urazach
  • przewlekły stres, powodujący niedokrwienie tkanek
  • zapobieganie odleżynom i zaburzeniom układu krążenia

Na czym polega masaż leczniczy w praktyce?

Masaż leczniczy wykonywany jest w celu przyspieszenia regeneracji tkanek i szybszego powrotu pacjenta do sprawności ruchowej – w stopniu, w jakim to możliwe. Manualne zabiegi w szczególności dotyczą obrębów ciała, objętych stanem chorobowym lub zaburzeniem funkcjonowania. Podstawowe chwyty stosowane w masażu leczniczym to: głaskanie, rozcieranie, ugniatanie, oklepywanie, wibracja, wałkowanie oraz wyciskanie. Rehabilitacja może także obejmować inne techniki, t.j.: mobilizacje, ucisk punktów spustowych, manipulacje lub masaż powięziowy.

W zależności od dolegliwości, masaż wykonywany jest na łóżku w pozycji leżącej lub specjalnym krześle, w pozycji siedzącej. Celem masażu leczniczego jest stymulacja tkanek przez skórę, przez zastosowanie odpowiednich chwytów. W niektórych przypadkach, pacjent może odczuwać ból lub dyskomfort. Najczęściej olejki  lub inne środki poślizgowe, nie są stosowane.

Efekty masażu leczniczego

Masaż leczniczy powinien zostać dopasowany do dolegliwości, które odczuwa pacjent. Odpowiednia częstotliwość i techniki pozwalają uzyskać następujące efekty:

•  usunięcie bólu w różnych obrębach ciała, wywołanego przewlekłym napięciem lub urazem
  • szybsza regeneracja struktur mięśniowych, np. po treningach lub ciężkiej pracy fizycznej
  • większa elastyczność tkanki mięśniowej, co pozytywnie wpływa na zakres ruchowy
  • prawidłowe napięcie mięśniowe
  • szybsze zanikanie obrzęków i krwiaków
  • usprawnienie krążenia krwi i limfy, która odprowadza zanieczyszczenia z organizmu
  • usuwanie zrostów i zmiękczanie blizn
  • zapobieganie  powstawaniu narośli w tkance kostnej

Masaż leczniczy pozwala uzyskać efekty, jeśli jest wykonywany regularnie. Dzięki temu tkanki są systematycznie stymulowane, co wpływa na ich regenerację i lepsze funkcjonowanie pacjenta. Częstotliwość zabiegów jest dobierana odpowiednio do stanu pacjenta.