Wkładki ortopedyczne stosowane są w profilaktyce chorób stóp, stawów oraz w leczeniu schorzeń układu ruchowego. Podnoszą komfort chodzenia, ponieważ zapewniają prawidłowe ułożenie stóp w obuwiu. Prawidłowo dobrane wkładki mogą usunąć ból w stawach stóp, kolanowych i biodrowych. Dla kogo są przeznaczone?

wkładki ortopedyczne

Wkładki ortopedyczne – jakie zalety niesie ich stosowanie?

Wkładki ortopedyczne zapewniają właściwą stabilizację stóp podczas chodzenia. Dzięki temu nie dochodzi do przeciążenia stawów w kończynach dolnych. Warto wiedzieć, że prawidłowe ułożenie stóp wpływa na postawę ciała. Prawidłowo dobrane wkładki chronią nie tylko stawy, lecz także krążki międzykręgowe (potocznie dyski) przed degradacją. Odpowiednio wyprofilowane, zapewniają rozkład nacisku na stopę, przez co zapobiegają m.in. chorobie Haglunda. Indywidualnie dobrane wkładki ortopedyczne powodują, że bierne struktury anatomiczne posiadają odpowiednią podporę. Chronią mięśnie i ścięgna kończyn dolnych przed urazami, ponieważ odciążają je.

Dla kogo przeznaczone są wkładki ortopedyczne?

Wkładki ortopedyczne w szczególności powinny stosować osoby z wadami kręgosłupa. Kolejną grupą są pacjenci zmagający się z chorobami stawów, urazami mięśni i ścięgien. Mogą stosować je osoby z nadwagą, u których często występuje płaskostopie. Dzięki temu stopy zostaną odciążone, co pozytywnie wpłynie również na postawę ciała. W szczególności dzieci i młodzież z wadami postawy i płaskostopiem powinna nosić tego typu wkładki. W okresie tym, tkanki cechują się dużą plastycznością, przez co łatwiej jest skorygować wszelkie wady. Wkładki mogą stosować osoby starsze, które mają zdeformowane stopy oraz problemy z poruszaniem się. Elementy te są pomocne podczas rehabilitacji pacjentów z urazami stawów lub kręgosłupa.

Wkładki ortopedyczne – rodzaje

Istnieje kilka rodzajów wkładek ortopedycznych. Jednym z nich są modele stosowane u osób z płaskostopiem, potocznie nazywanym platfusem. Charakteryzują się deformacją łuku wysklepiającego stopę. Wkładki stosowane przez osoby z płaskostopiem są odpowiednio wyprofilowane, dzięki czemu zapewniają prawidłowe rozłożenie napięcia podczas chodzenia. To z kolei zmniejsza naprężenia w stawach skokowych i kolanowych. Trzeba jednak pamiętać, że wkładki mogą stanowić uzupełnienie leczenia płaskostopia. Natomiast kluczową rolę odgrywa rehabilitacja i odpowiednie zabiegi.

Kolejnym typem są wkładki ortopedyczne dla stóp wydrążonych. Schorzenie charakteryzuje się nadmiernie wydrążoną stopą. Przenoszą siłę nacisku z kości śródstopia i pięty za pomocą klina znajdującego się z boku. Leczenie schorzenia, podobnie jak płaskostopia, wymaga odpowiedniej rehabilitacji. Kolejnym typem są wkładki stabilizujące –  supinujące i pronujące. Pierwszy typ zapobiega nadmiernemu kierowaniu pięty do wewnątrz. Z kolei pronujące, zapewniają prawidłową rotację tylnej części stopy podczas chodzenia. Wkładki do leczenia haluksów pozwalają uzyskać prawidłowe ułożenie koślawego palucha. Odpowiednie wyprofilowanie, pozwala zniwelować ból wywołany nieprawidłowościami palca i kości śródstopia.

Wkładki ortopedyczne pozwalają zniwelować wady stóp i tym samym korzystnie wpływają na postawę ciała. Stanowią doskonałe uzupełnieni  fizjoterapii u pacjentów z chorobami kręgosłupa, wadami stóp oraz schorzeniami stawów.