Płaskostopie – przyczyny, profilaktyka i ćwiczenia

Płaskostopie to wada postawy, która polega na częściowym lub całkowitym  zaniku wysklepienia stóp. W prawidłowo ukształtowanej stopie kości tworzą łuk. To sprawia, że jej powierzchnia dolega do podłoża tylko częściowo. Natomiast płaskostopie powoduje, że powierzchnia stopy staje się niemalże płaska – w zależności od stopnia zniekształcenia. To z kolei wpływa na niewłaściwą postawę, bóle kręgosłupa i osłabienie więzadeł stopowych. Jakie są przyczyny płaskostopia? Na czym polega profilaktyka i ćwiczenia?

stopy

Płaskostopie – przyczyny

Szacuje się, że ok. 40% ludzi cierpi na płaskostopie. Przyczyny tej przypadłości mogą być różne, ale do najczęściej występujących należą:

• niewłaściwie wyprofilowane obuwie do powierzchni stóp
  • wrodzone wady więzadeł stóp, które zmniejsza ich stabilizację
  • nadwaga oraz długotrwałe przeciążanie stóp, np. wskutek stojącej pracy
  • urazy
  • zmiany hormonalne

Warto wiedzieć, że istnieją 2 rodzaje płaskostopia:

• podłużne – powstaje wskutek obniżenia łuku podłużnego stóp, przez co ich powierzchnia staje się płaska
  • poprzeczne – jest skutkiem obniżenia sklepienia poprzecznego stóp (polega na obniżeniu główek drugiej i trzeciej kości śródstopia) – w wyniku czego stają się szerokie i sztywne

Płaskostopie dotyka osób w różnym wieku. U małych dzieci najczęściej przypadłość zanika samoistnie wraz z wiekiem. Jeżeli tak się nie stanie, to konieczna jest rehabilitacja. Nieleczone deformacja stóp u dorosłych powoduje osłabienie więzadeł stóp, ból mięśni łydek oraz kręgosłupa. Często nasi pacjenci skarżą się na bolesne i nawracające odciski (modzele). Płaskostopie poprzeczne skutkuje z czasem powstaniem tzw. palców młotkowatych oraz palucha koślawego. Natomiast płaskostopie podłużne może przyczyniać się do zapalenia rozcięgna podeszwowego, zapalenia ścięgna Achillesa lub zaburzać pracę części wyżej położonych (stawu kolanowego lub biodrowego). Dlatego w przypadku wystąpienia tego rodzaju deformacji, należy jak najszybciej rozpocząć rehabilitację, aby nie doszło do uszkodzeń więzadeł stóp oraz wady postawy.

palce

Płaskostopie – profilaktyka

Zarówno u dzieci, jak i dorosłych warto zapobiegać powstaniu płaskostopia. W tym celu należy przestrzegać poniższych zasad:

• dobierać wygodne obuwie odpowiednie do kształtu stopy
  • w przypadku pracy stojącej trzeba co pewien czas zginać palce stóp
  • dzieci warto ubierać w wygodne ubranka, aby zapewniały swobodne poruszanie się, podczas którego następuje rozwój mięśni nóg, co wpływa na stabilizację stóp
  • należy wykonywać ćwiczenia wzmacniające mięśnie stóp, kończyn dolnych, pośladków i brzucha
  • zarówno w przypadku dorosłych, jak i dzieci trzeba unikać nadwagi

To podstawowe zasady, które pozwalają zapobiegać deformacji stóp. Jeżeli się pojawi, to należy jak najwcześniej rozpocząć rehabilitację, aby nie doszło do trwałych zmian w anatomii stóp.

Płaskostopie – ćwiczenia

Płaskostopie można zniwelować przez odpowiednie ćwiczenia, które muszą być wykonywane systematycznie. Do jednych z najskuteczniejszych należą:

• chodzenie na palcach
  • podnoszenie palcami woreczka z grochem lub piaskiem z podłogi
  • chodzenie na piętach
  • zwijanie materiału palcami stóp
  • rolowanie stopy piłeczką golfową

rolka

piłeczka miedzy stopami

taśma

Kluczową rolę w leczeniu płaskostopia pełnią ćwiczenia rehabilitacyjne, dobierane odpowiednio do stopnia deformacji stóp. Celem fizjoterapii jest wzmocnienie mięśni krótkich stóp i stawów skokowych, zwiększenie zakresu ruchu stawów biodrowych i skokowych. W leczeniu pomaga także dynamiczne plastrowanie stóp oraz INDYWIDUALNE wkładki ortopedyczne, które powinny być odpowiednio dobrane do rodzaju i stopnia płaskostopia.