Kręgosłup składa się m.in. z krążków międzykręgowych, które z wiekiem tracą elastyczność. Pełnią funkcję amortyzatorów, chroniących powierzchnię kręgów przed wzajemnym ocieraniem się. Kręgosłup składa się  z 33-34 kręgów, podzielonych na odcinki: szyjny, piersiowy, lędźwiowy, krzyżowy oraz ogonowy (tzw. guziczny). Wskutek niewłaściwej postawy, przeciążenia lub wypadków, powstają patologiczne zmiany. U niektórych pacjentów niezbędna jest operacja i postępowanie rehabilitacyjne. Jednak czy odpowiednia rehabilitacja jest niezbędna tylko po inwazyjnym zabiegu?
rehabilitacja kręgosłupa

Schorzenia kręgosłupa – przyczyny i objawy

Niewłaściwa, długotrwała pozycja ciała i przeciążenia, wywołują zaburzenia naturalnych krzywizn kręgosłupa. To powoduje, że kręgi zmieniają położenie względem innych struktur i zaczynają uciskać na nerwy. Wykształcają się nieprawidłowe wzorce ruchowe, które potęgują dolegliwości bólowe oraz utrudniają codzienne funkcjonowanie. Do częstych chorób kręgosłupa należą:
  • choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa
  • dyskopatia, czyli ,,wypadnięcie dysku”, lumbago
  • zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa
  • osteoporoza
  • stenoza lędźwiowa
  • rwa kulszowa

W jakich przypadkach operacja kręgosłupa jest niezbędna?

Operacja kręgosłupa przeprowadzana jest u pacjentów, u których zmiany w obrębie kręgosłupa są w zaawansowanym stadium. Częstym przypadkiem jest rozwinięta dyskopatia, która może doprowadzić do stenozy (niedowładu i zaburzenia czucia). Częstymi wskazaniami do zabiegu chirurgicznego są:
  • przepuklina dyskowa, która może wywołać sekwestrację dysku
  • stenoza kanału kręgowego
  • niestabilny kręgozmyk, które wywołują objawy neurologiczne
  • złamania kręgów spowodowane urazem lub osteoporozą

Czy rehabilitacja kręgosłupa jest potrzebna tylko po operacjach?

Operacja nie kończy leczenia schorzenia kręgosłupa, ponieważ  w wyniku gojenia rany, powstają zrosty pooperacyjne.  W okresie unieruchomienia kręgosłupa, zmniejsza się także siła, wytrzymałość oraz elastyczność mięśni przykręgosłupowych. To powoduje, że kręgi tracą stabilność, dlatego niezbędne są odpowiednie zabiegi manualne. Nie wolno przeciążać kręgosłupa do czasu pełnego zakończenia rehabilitacji, np. wskutek wykonywania pracy. Celem zabiegów fizjoterapii jest zapobieganie powstawaniu zrostów, zwiększenie wytrzymałości i siły mięśni, które utrzymują kręgi na właściwym miejscu. Jednak zabieg inwazyjny nie jest jedynym wskazaniem do fizjoterapii, ponieważ może być stosowana profilaktycznie. W szczególności na zabiegi powinny zgłaszać się osoby, które:

• wykonują pracę fizyczną i przeciążają kręgosłup
  • długotrwale przebywają w niewłaściwej pozycji, np. praca przy biurku
  • cierpią na bóle w obrębie kręgosłupa
  • żyją w przewlekłym stresie, który zaburza odżywianie kręgów międzykręgowych
  • po przebytych urazach kręgosłupa
  • wykształciły nieprawidłowe wzorce ruchowe

Wiele osób uważa, że rehabilitacja kręgosłupa wymagana jest jedynie po ciężkich urazach lub zabiegach chirurgicznych W praktyce natomiast, zabiegi manualne pozwalają zniwelować dolegliwości kręgosłupa już na wczesnym etapie powstawania. To pozwala zachować sprawność ruchową oraz uwolnić się od bólu. Kręgosłup to główny ,,stabilizator” ciała, o który trzeba dbać przez cały czas, a nie tylko podczas leczenia schorzeń. Im szybciej rozpoczęta rehabilitacja, tym lepszy efekt.