Spondyloza to choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa, która prowadzi do uszkodzenia chrząstki międzykręgowej, chrząstki kostnej, zmiany kształtu kanału kręgowego oraz otworów międzykręgowych. Jakie są przyczyny powstawania schorzenia? Jak przebiega leczenie i fizjoterapia?

kręgosłup kobiety

Przyczyny spondylozy

Spondyloza może być pierwotna lub wtórna. Pierwotny typ nie ma  uzasadnionej przyczyny. Natomiast wtórny typ może być spowodowany: przebytymi urazami lub wadami kręgosłupa. Zmiany w strukturze kręgosłupa są naturalnym procesem, który nasila się po 50 roku życia. Jednak u niektórych osób w wyniku choroby zwyrodnieniowej, występują uciążliwe objawy oraz konsekwencje kliniczne, do których należą:

• mielopatia
  • radikulopatia

Proces zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa

Zwyrodnienie kręgosłupa rozwija się stopniowo. Spondyloza wywołuje zmiany, wskutek których dochodzi do ucisku na nerwy rdzeniowe i rdzeń kręgowy a nawet ogon koński. Pacjent odczuwa ból, który z czasem uniemożliwia mu codzienne funkcjonowanie. Pojawiają się także różnorodne zespoły neurologiczne. Jedną z najszybciej powstających zmian patologicznych jest dyskopatia. Wywołuje zwyrodnienia krążków międzykręgowych, które chronią kręgi przed ocieraniem i w konsekwencji degradacją. Kolejnym patologicznym procesem jest dehydratacja, czyli zmniejszona zdolność wiązania cząsteczek wody. Taki stan wywołuje utratę elastyczności oraz zdolności tkanek do regeneracji. Zmiany wywołują zwężenie otworów międzykręgowych i zmniejszenie przekroju kanału kręgowego.

Spondyloza – objawy schorzenia

Spondyloza wywołuje szereg uciążliwych objawów. Do charakterystycznych należy powstawanie na krawędziach trzonów osteofitów. To narośla kostne, które pojawiają się  na przednich i tylnych krawędziach trzonu. Konsekwencją takiego stanu jest zwężanie otworu międzykręgowego. Poza tym, osteofity mogą powodować ucisk tętnic zlokalizowanych w części szyjnej i zaburzenia przepływu krwi. Zmiany zwyrodnieniowe na krawędziach trzonów kręgowych, najczęściej powstają przez długi okres, a chory nie odczuwa w początkowym stadium silnych objawów. Można je wykryć za pomocą badań: RTG, Tomografii Komputerowej i Rezonansu Magnetycznego.

Jeżeli dojdzie do zwężenia kanału kręgowego, to pacjent zaczyna odczuwać ból oraz występują u niego następujące objawy:

• ból: karku, ramienia, pośladka, kończyn dolnych (rwa ramienna, rwa udowa, rwa kulszowa)
  • zmniejszenie ruchomości kręgosłupa
  • kompensacyjne zaburzenia wokół osi kręgosłupa
  • osłabienie mięśni
  • problemy z chodzeniem
  • zaburzenie funkcji jelit i pęcherza moczowego – w zależności od uciskanej struktury nerwowej

Spondyloza – leczenie schorzenia

Leczenie spondylozy ma na celu spowolnienie rozwijającego się zwyrodnienia kręgosłupa. Pacjent powinien dbać o aktywność fizyczną. Pomocne może okazać się przyjmowanie odpowiednich suplementów, w celu regeneracji chrząstki stawowej. Natomiast do złagodzenia bólu i ewentualnego stanu zapalnego, pacjenci przyjmują również środki farmakologiczne.

Kluczową rolę w leczeniu odgrywa rehabilitacja. Z pacjentem wykonuje się ćwiczenia wzmacniające mięśnie pleców, brzucha, szyi i pośladków, w celu zwiększenia stabilizacji kręgosłupa. Pomocne bywają także masaże rozluźniające, które niwelują napięcie mięśniowe. Wykonywane są  manualne zabiegi, zwiększające zakres ruchowy kręgosłupa.

Spondyloza z czasem uniemożliwia pacjentowi wykonywanie podstawowych czynności. Dlatego w przypadku powracających bólów kręgosłupa, warto zgłosić się do lekarza, który wykona badania. Natomiast w celu utrzymania sprawności ruchowej kręgosłupa jak najdłużej, należy dbać o ruch oraz stosować zabiegi fizjoterapeutyczne.