Bark zamrożony (zarostowe zapalenie torebki stawowej), wywołuje ból i znacznie ogranicza ruchy czynne oraz bierne stawu – we wszystkich płaszczyznach. W zaawansowanym stadium, może spowodować całkowity zesztywnienie. Dochodzi do zmniejszenia objętości torebki stawowej oraz powstania zrostów. Jakie są przyczyny, objawy i jak przebiega leczenie zamrożonego barku?

bark

Przyczyny barku zamrożonego

W stawie barkowym znajdują się ścięgna, mięśnie oraz torebka stawowa, zbudowana z tkanki łącznej. Wskutek zagęstnienia w torebce, dochodzi do jej uciskania i ograniczenia ruchów. Dokładne przyczyny występowania zamrożonego barku nie zostały ustalone, ale ryzyko występowania zwiększają przebyte złamanie barku. Do pozostałych czynników ryzyka należą:

• wiek – zamrożony bark, często występuje u osób po 40-stym roku życia, zwłaszcza u kobiet
  • unieruchomienie barku – wskutek złamania lub innych urazów, które wymuszają długotrwałe unieruchomienie za pomocą opatrunku gipsowego lub ortezy
  • uraz leczony operacyjnie
  • cukrzyca – powoduje degradację narządów wewnętrznych, wpływających na funkcjonowanie stawów
  • choroby tarczycy
  • choroby sercowo-naczyniowe
  • choroba Parkinsona
  • spondyloza szyjna

Objawy barku zamrożonego

Bark zamrożony, wywołuje wiele objawów, które wraz z rozwojem schorzenia, nasilają się. Wyróżnia się kilka etapów zamrożonego barku, do których należą:

1. Zamrażanie – trwa od 3 do 6 miesięcy ból nasila się w nocy oraz  podczas wykonywania ruchów barkiem, ból często promieniuje wzdłóż ramienia
  2. Zamrożenie – trwa od 3 do 18 miesięcy u niektórych pacjentów ból osłabia się na tym etapie, ale zwiększa się sztywność stawu, co ogranicza wykonywanie ruchów w stawie we wszystkich płaszczyznach
  3. Rozmrażanie – utrzymuje sie od 3 do 6 miesięcy to etap, podczas którego dochodzi do powolnego odzyskiwania ruchomości

Leczenie barku zamrożonego

Leczenie barku zamrożonego przede wszystkim skupia się na niwelowaniu dolegliwości bólowych i zwiększeniu zakresu ruchowego. Najważniejsze, by w początkowej fazie choroby nie unieruchamiać kończyny górnej, bowiem nasila to proces zamarzania barku. Stosowane są środki farmakologiczne o działaniu przeciwzapalnym i przeciwbólowym. Natomiast kluczową rolę odgrywa fizjoterapia. Zabiegi manualne przyspieszają regenerację torebki stawowej, zwiększają siłę mięśni barku oraz zakres ruchowy stawu ramiennego. Poza zabiegami w naszym gabinecie, zalecamy pacjentom również stosowanie odpowiednich ćwiczeń w domu. Dzięki temu efekty leczenia mogą pojawić się szybciej. Fizjoterapia nie tylko niweluje objawy schorzenia, lecz także chroni przed degradacją stawu.

Bark zamrożony to uciążliwe schorzenie, które utrudnia, a niekiedy uniemożliwia funkcjonowanie. Dlatego warto jak najszybciej zdiagnozować schorzenie, zanim zdąży się rozwinąć. Systematycznie stosowane zabiegi fizjoterapii, przyspieszają regenerację stawu oraz zwiększają sprawność ruchową.