Kręcz szyi to schorzenie,  którego objawia się znacznym odchylaniem głowy w kierunku przeciwnym do tego, w którym skręcona jest szyja. Może być wrodzony lub nabyty. Bez względu na przyczynę, nieleczone schorzenie nie pozwala pacjentowi prawidłowo funkcjonować w życiu codziennym. Jakie są przyczyny i objawy kręczu szyi? Jak przebiega leczenie?

kręcz szyi

Kręcz szyi – przyczyny występowania

Kręcz szyi to schorzenie, które powstaje wskutek patologicznych zmian w mięśniu mostkowo – obojczykowo- sutkowym po lewej lub prawej stronie ciała. To powoduje, że dochodzi do wyraźnego odchylenia głowy w lewo, podczas gdy szyja jest skręcona w prawo – lub odwrotnie. Istnieją 2 rodzaje kręczu szyi – prawoskrętny i lewoskrętny. Ze względu na rodzaj schorzenia, do przyczyn występowania należą:

Wrodzony kręcz szyi – przyczyną najczęściej jest uraz, do którego dochodzi w obrębie szyi dziecka podczas porodu. Ma to miejsce, gdy pozycja dziecka w łonie matki przed porodem jest nieprawidłowa. Inną sytuacją, w której dochodzi do uszkodzenia jest nieprawidłowe przechodzenie noworodka przez kanał rodny. Do wrodzonych przyczyn należą nieprawidłowości w budowie kośćca lub  kręgach szyjnych, występujące w przebiegu choroby Klippela-Feila.

Nabyty kręcz szyi – schorzenie często jest następstwem przebytych stanów zapalnych, t.j.: zapalenie węzłów chłonnych lub  wyrostka sutkowatego, reumatyzm,  ropień pozagardłowy lub dyskopatia. Inną przyczyną może być przepuklina krążka międzykręgowego, wypadek komunikacyjny lub długotrwała i nieprawidłowa pozycja ciała, np. w pracy lub w czasie snu. Kręcz szyi występuje również u osób
z zaburzeniami układu nerwowego.

Kręcz szyi – objawy schorzenia

Charakterystycznym objawem kręczu szyi jest znaczne odchylenie głowy w przeciwnym kierunku niż skręcona jest szyja. Natomiast do objawów współistniejących należą:

• ból oraz sztywność szyi,
  • ból głowy,
  • obrzęk mięśni szyjnych,
  •  odchylenie podbródka w jedną stronę.

U dziecka kręcz szyi objawia się również unoszeniem jednego barku zgodnie z kierunkiem,  w którym odchylona jest szyja.

Leczenie kręczu szyi

Kręcz szyi wywołuje nieodwracalne zmiany w strukturze mięśni szyi. Dlatego po zdiagnozowaniu, należy jak najszybciej rozpocząć rehabilitację. Celem zabiegów jest usunięcie wzmożonego napięcia oraz zwiększenie elastyczności mięśni szyi. Stosowane są ćwiczenia i terapia manualna (m.in. masaż tkanek głębokich). Odpowiednio dobrane zabiegi oraz czas rozpoczęcia rehabilitacji, zwiększają szansę na powrót pacjenta do pełnej sprawności ruchowej.

Kręcz szyi to schorzenie, które z czasem wywołuje coraz większe nieprawidłowości w strukturze mięśni szyi. Nieleczone prowadzi do wad postawy i trudności z poruszaniem się. Dlatego ważna jest wczesna diagnoza i szybkie rozpoczęcie rehabilitacji.