Parestezje – przyczyny, objawy i leczenie

Parestezje powstają wskutek uszkodzenia nerwów obwodowych. Objawiają się mrowieniem, drętwieniem, kłuciem, a nawet pieczeniem skóry. Odczuwalne są w dolnych lub górnych kończynach,  ale mogą również wystąpić w pozostałych częściach ciała.  Pojawiają się nagle i szybko zanikają, powodując duży dyskomfort. U zdrowego człowieka mrowienie lub drętwienie może wystąpić wskutek długotrwałego przebywania w jednej pozycji, np. siedzącej. Jednak po ,,rozchodzeniu”, nieprzyjemne uczucie zanika. Powracające parestezje mogą świadczyć o poważnej chorobie. Jakie są objawy, przyczyny i jak przebiega leczenie przypadłości?

nogi kobiety

Parestezje – przyczyny występowania

Parestezje, które pojawiają się wskutek długotrwałego przebywania w jednej pozycji są naturalne.  Ale występujące samoistnie często mogą mieć wiele przyczyn, do których należą:

Urazy nerwów kręgosłupa – w przypadku urazu na odcinku szyjnym, pacjenci odczuwają drętwienie w okolicach barków, ramion. Natomiast uszkodzenie nerwu w dolnym odcinku kręgosłupa powoduje parestezje nóg.

Przepuklina krążka międzykręgowego – powoduje ucisk na nerw, przez co chory odczuwa nieprzyjemne objawy drętwienia.

Ucisk nerwów obwodowych – może być skutkiem nowotworów lub powiększenia naczynek krwionośnych w wyniku ukrytych chorób.

Miażdżyca tętnic – utrudnia krążenie krwi, przez co naczynka stają się niedotlenione, a chory odczuwa zaburzenia czucia w nogach i rękach.

Uszkodzenie nerwów – może powstać wskutek zatrucia organizmu toksynami, np. alkoholem, ołowiem rtęcią, itd.

Nieprawidłowe stężenie: witaminy B12, wapnia, magnezu, potasu lub sodu w organizmie.

Parestezje mogą być również spowodowane niektórymi chorobami:

Parestezje – objawy

Głównymi objawami parestezji są: mrowienie, drętwienie, pieczenie lub miejscowy zanik czucia skóry. Do pozostałych symptomów, na które skarżą się pacjenci należą:

• zmieniona temperatura skóry w obszarze występowania drętwienia
  • problemy z mową
  • zaburzenia wzroku
  • przejściowy brak czucia w kończynach
  • osłabienie

Jeżeli pojawią się powyższe objawy, to należy niezwłocznie zgłosić się do lekarza.

Parestezje – leczenie

Parestezje leczone są w zależności od przyczyny. Postępowanie rozpoczyna się od:

• wyeliminowania przyczyny schorzenia(choroby pierwotnej), np. cukrzycy, chorób tarczycy, itd.

Niejednokrotnie stosuje się również leczenie objawowe polegające na stosowaniu preparatów znieczulających skórę , które łagodzą objawy pieczenia (przed rozpoczęciem leczenia konieczna jest konsultacja z lekarzem).U zdrowych osób rzadko występujące miejscowe zaburzenia czucia skóry najczęściej nie są groźne. Jednak, gdy samoistnie pojawiają się zbyt często, to należy skontaktować się z lekarzem, aby wykrył ich przyczynę i zastosował leczenie.