Nadciśnienie tętnicze – jak można je obniżyć?

Nadciśnienie tętnicze występuje, gdy wartości pomiaru jest równa lub przekracza 140/90 mm Hg. Należy zaznaczyć, że ciśnienie zmienia się w ciągu dnia, wskutek wysiłku fizycznego, stresu, itd. Takie zjawisko jest naturalne, natomiast problem zaczyna się, gdy podwyższone wartości występują nawet w stanie spoczynku. Przypadłość jest groźna, ponieważ może doprowadzić do zawału mięśnia sercowego lub udaru mózgu. Na rynku istnieje wiele leków na nadciśnienie tętnicze, ale warto zastosować również naturalne metody, które przynoszą świetne rezultaty.

mierzenie ciśnienia

Nadciśnienie tętnicze –  objawy

Nadciśnienie tętnicze jest chorobą która może nie dawać objawów, zwłaszcza przy niewielkich wartościach przekraczających normę. U niektórych osób symptomy mogą być mniej lub bardziej odczuwalne.

Należą do nich:

• przewlekły ucisk lub ból z tyłu głowy
  • zawroty głowy
  • szum w uszach
  • problemy ze snem
  • szybkie męczenie się
  • częste krwotoki z nosa
  • kołatanie serca
  • uczucie duszności w klatce piersiowej, które nasila się podczas wysiłku fizycznego
  • niepokój

W przypadku występowania objawów nadciśnienia tętniczego, należy udać się do lekarza. Ponadto warto zastosować kilka naturalnych sposobów, aby obniżyć ciśnienie krwi.

Nadciśnienie tętnicze – naturalne sposoby

Nadciśnienie tętnicze może być wywołane wieloma czynnikami, dlatego warto je wyeliminować ze swojego życia. Co warto zmienić?

Redukcja wagi

Nadwaga to częsta przyczyna nadciśnienia tętniczego, natomiast redukcja wagi już o 5% pozwala je obniżyć. Drastyczne diety nie są jednak dobrym sposobem na schudnięcie, ponieważ często prowadzą do efektu jo – jo. Lepszym rozwiązaniem jest stopniowa i trwała redukcja wagi, np. przez ograniczenie spożywania cukru, produktów sztucznie przetworzonych oraz alkoholu. Natomiast na talerzu powinno gościć dużo warzyw, które wypełniają żołądek, są niskokaloryczne oraz dostarczają cennych dla zdrowia witamin i minerałów.

Ograniczenie soli w posiłkach

Nadmiar soli powoduje zatrzymanie wody w organizmie, przez co powstaje nadciśnienie tętnicze. Bezpieczną porcją jest 6 g w ciągu dnia, czyli mała łyżeczka. Większość produktów spożywczych posiada w składzie sól, dlatego warto ograniczyć jej dodatkowe spożycie.

Obniżenie poziomu stresu

Stres to kolejny czynnik, który wywołuje nadciśnienie tętnicze. Niestety, w życiu nie można go całkowicie wyeliminować, ale istnieją sposoby na jego obniżenie. Silny stres wywołuje napięcie mięśni, co utrudnia krążenie krwi i zwiększa ciśnienie. Podczas tego zjawiska dochodzi też do powstawania toksycznych związków w organizmie. W celu redukcji stresu, warto zacząć systematycznie uprawiać aktywność fizyczną, np. spacery, bieganie, nordic walking, fitness, itd. Niektórym osobom pomaga medytacja.

Naturalne źródła potasu

Nadciśnienie tętnicze może być skutkiem niedoboru potasu, który jest niezbędny do prawidłowej pracy układu krążenia i mięśniowego. Dlatego warto codziennie jeść banany, aby organizm mógł otrzymać odpowiednią dawkę tego pierwiastka. Potas sprawia, że naczynia krwionośne rozluźniają się, dzięki czemu serce nie jest przeciążone, ponieważ łatwiej pompuje krew. Poza bananami warto spożywać też: pomidory, fasolę, ziemniaki oraz otręby pszenne.

Ograniczenie tłuszczu zwierzęcego w diecie

Tłuszcz pochodzenia zwierzęcego podnosi poziom cholesterolu, który jest częstą przyczyną nadciśnienia tętniczego. Dlatego warto zredukować ilość tego składnika w posiłkach, a w przypadku wysokiego poziomu złego cholesterolu, całkowicie go wykluczyć na pewien czas. Tłuszcz zwierzęcy warto zastąpić roślinnym, np. olejami. Cholesterol można też zredukować przez codzienne spożywanie jabłek ze skórką lub surowej marchewki.

W fizjoterapii, w celu obniżenia nadciśnienia tętniczego stosuje się zabiegi

• poprawiające ukrwienie obwodowe ( w postaci masażu szczotką całego ciała, pryszniców ciepło-zmiennych, kąpieli w wodzie m.im. solankowej, kwasowęglowej),
  • ćwiczenia relaksujące (ćwiczenia relaksacyjno-koncentrujące, relaks stopniowy),
  • trening wytrzymałościowy (skutecznie redukuje proces twardnienia tętnic),
  • trening ogólnousprawniający.

Odpowiednia aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna nie tylko pomaga zredukować stres, lecz także wzmacnia układ krążenia oraz zmniejsza ryzyko odkładania tzw. blaszek miażdżycowych.

Podczas ćwiczeń dochodzi do zwolnienia częstotliwości skurczów serca i zwiększenia wydolności fizycznej organizmu. Aktywność fizyczna ma również pozytywny wpływ na gospodarkę elektrolitową (zwiększa stężenie potasu i zmniejsza stężenie sodu).

Prowadząc ćwiczenia fizyczne należy uwzględnić wiek chorego i przebyte choroby sercowo-naczyniowe. Zaleca się wykonywanie wysiłku o charakterze dynamicznym (aerobowym), np. marsz, pływanie, jazda na rowerze, bieganie, itd. Zdecydowanie odradza się wykonywania ćwiczeń izometrycznych. Intensywność wysiłku powinna mieścić się w granicach 40-60% możliwości wysiłkowych ćwiczącego a jego czas powinien wynosić 30-45min.

Systematyczny masaż jako sposób na obniżenie ciśnienia

Wiele osób coraz częściej korzysta ze specjalistycznych masaży rozluźniających, które zapobiegają m.in. schorzeniom kręgosłupa wskutek napięcia mięśni. Ponadto taki masaż usprawnia przepływ krwi oraz zwiększa ukrwienie tkanek. Dzięki temu serce tłoczy krew pod mniejszym ciśnieniem.

Nadciśnienie tętnicze to problem, który dotyka coraz większej liczby dorosłych osób. Dlatego warto wykonywać pomiary ciśnienia systematycznie. W niektórych przypadkach wymagane jest przyjmowanie leków, a w innych wystarczy wprowadzić kilka zmian w codziennym życiu, aby obniżyć ciśnienie krwi.