Moda odzieżowa w ujęciu fizjoterapeutycznym

Co roku zmienia się moda odzieżowa. Każda kobieta chce czuć się atrakcyjnie, w związku z czym dokonuje zakupu rzeczy, które są na topie. Jednak w praktyce okazuje się, że moda nie zawsze idzie w parze ze zdrowiem, ponieważ noszenie niektórych elementów garderoby z czasem może poważnie odbić się na zdrowiu. Co więc nosić, aby było modne i bezpieczne dla zdrowia?

kobiece nogi w szpilach i torebka w ręce

Modne buty, ale czy zdrowe?

Wygodne buty są ważne dla zdrowia układu ruchowego. Niestety buty na wysokich obcasach i ze zwężonymi noskami wywierają negatywny wpływ na stopy, kolana, biodra i kręgosłup. Dochodzi do nadmiernego ucisku tkanek stóp, słabego ukrwienia oraz obrzęków. To negatywnie odbija się również na stanie żył w stopach. Poza tym niewygodne buty prowadzą do płaskostopia oraz haluksów. Zbyt częste chodzenie na wysokich obcasach wzmaga napięcie w łydkach, które z czasem powoduje ich skrócenie. Powstają także nadmierne obciążenia w stawach kolanowych. Chodzenie na szpilkach wywołuje kołysanie biodrami, co przyczynia się do powstawania patologicznych zmian w ich strukturach – również w  ścięgnach nóg i miednicy . Wysokie obcasy obciążają też kręgosłup, wskutek wymuszonej prostej postawy. Wzrasta napięcie w mięśniach przykręgosłupowych, co objawia się bólem pleców. Dlatego całkowicie z noszenia szpilek powinny zrezygnować kobiety ciężarne, z wadami postawy oraz chorobami stawów.

Szpilki warto zakładać tylko na wyjątkowe okazje – jeśli jest to niezbędne i najlepiej kilka razy w miesiącu. Poza tym warto zmieniać wysokość obcasów, aby struktury mięśni i ścięgien nie przyzwyczajały się do jednej pozycji, ponieważ to prowadzi do chorobowych zmian. Obcasy powinny być szerokie, aby zapewniać stabilizację stóp.

Torebki na ramię

Torebki to kolejny element mody, w który chętnie zaopatrują się kobiety. Jednak codziennie noszona torebka na jednym z ramion, nawet o wadze 1 kg wywołuje jednostronne obciążenie ciała. Wskutek tego może pojawić się ból w okolicach barku i karku. Wbrew pozorom jednostronne noszenie torebki może także powodować niedokrwienie ręki. Poza tym negatywnie wpływa na stawy biodrowe i kolanowe oraz może wywołać zapalenie kaletki podbarkowej. W dłuższej perspektywie sprzyja powstawaniu wady postawy oraz zwyrodnieniom kręgosłupa.

Żeby noszenie modnej torebki nie wpływało negatywnie na zdrowie, warto wybierać lekkie modele, które można stabilnie zawiesić na ramię. Nie należy nosić torebki wyłącznie na jednym ramieniu lub zgięciu stawu łokciowego. Warto zakładać pasek krzyżowo, czyli ukosem przez głowę. Jednak co kilka godzin trzeba przekładać go na drugą część tułowia. Dobrym rozwiązaniem są lekkie torebki, które można nosić w dłoniach, ale warto co pewien czas je przekładać, aby nie wywoływać nadmiernych obciążeń w jednej ręce. Najlepszym rozwiązaniem jednak są eleganckie lub sportowe plecaki, które rozkładają ciężar symetrycznie na każde ramię. Do torebki lub plecaka warto wkładać rzeczy, które naprawdę są potrzebne.

Moda to nieodłączony element naszego życia, ale należy ubierać się w taki sposób, aby nie cierpiało na tym zdrowie.  Dlatego kobiety, które lubują się w noszeniu szpilek, powinny systematycznie korzystać z zabiegów fizjoterapii, niwelujących napięcie powstałe w mięśniach nóg. Poza tym zapobiegają powstawaniu chorobowych zmian w stawach. I podobnie w przypadku noszenia ciężkich toreb.