Guzki Schmorla to zmiany o charakterze patologicznym, które pojawiają się w piersiowym lub lędźwiowym odcinku kręgosłupa. Występują pod postacią licznych wypuklin, będących wynikiem wciskania się chrząstki krążka międzykręgowego w trzon kręgu. Schorzenie częściej występuje u mężczyzn niż u kobiet, a także pojawia się u młodzieży. Jakie są przyczyny, dokładne objawy oraz na czym polega leczenie guzków Schmorla?

bolące plecy

Guzki Schmorla – przyczyny występowania

Przyczyny występowania guzków Schmorla nie zostały do końca ustalone. Istnieje wiele teorii na ten temat, a jedna z nich głosi, że guzki są wynikiem licznych urazów oraz przeciążania kręgosłupa w odcinku piersiowym lub lędźwiowym. Według niektórych specjalistów, zmiany mogą być skutkiem wad rozwojowych, m.in. wskutek niedoboru odpowiednich witamin i minerałów, np. witaminy D. Na powstawanie wypuklin mogą wpływać także choroby, które osłabiają struktury tworzące kręgosłup, np.  choroba Scheuermanna, osteopenia, osteoporoza oraz nadczynność tarczycy. Występowanie guzków Schmorla często ma podłoże genetyczne – o czym świadczą liczne badania. Dlatego osoby, których krewni cierpieli na tę przypadłość, znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka.

Objawy guzków Schmorla

Guzki Schmorla w większości osiągają małe rozmiary, natomiast duże występują rzadziej i noszą nazwę krążków balonowych. Jednak ich obecność wywołuje szereg dolegliwości, do których należą:

• ból – pojawia się w zaawansowanym stadium guzków Schmorla, natomiast w początkowej fazie nie jest mocno odczuwalny
  • osłabienie mięśni przykręgosłupowych – prowadzi z czasem do zwyrodnienia kręgosłupa
  • ograniczenie ruchomości kręgosłupa – wywołuje patologiczne zmiany zwyrodnieniowe, m.in.: pogłębienie kifozy piersiowej i jednoczesne spłycenie lordozy lędźwiowej
  • przykurcze mięśni przykręgosłupowych – są wynikiem zmniejszonej ruchomości kręgosłupa i prowadzą do urazów i niewłaściwej pracy kręgosłupa na całej długości

Jak przebiega leczenie guzków Schmorla?

Na chwilę obecną nie ma jednoznacznych wytycznych dotyczących leczenia guzków Schmorla. Przeważnie stosuje się leczenie jak w przypadku bólu kręgosłupa różnorodnego pochodzenia.

Leczenie guzków Schmorla dobierane jest indywidualnie. W przypadku przewlekłego bólu, pacjenci przyjmują środki o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym oraz stosowane są zabiegi werteboplastyki (polega na wstrzyknięciu do trzonu kręgu tzw. „cementu kostnego”).

Kluczową rolę w leczeniu pełni rehabilitacja. Jej celem jest:

• przywrócenie prawidłowych krzywizn kręgosłupa
  • poprawa ruchomości kręgosłupa
  • przywrócenie prawidłowej równowagi mięśniowej i napięcia tkanek

Przy występowaniu guzków Schmorla pacjenci wykonują specjalistyczne ćwiczenia, których celem jest wzmocnienie mięśni przykręgosłupowych. Pomocniczo w leczeniu wykorzystywana jest fizykoterapia, np. laseroterapia, krioterapia lub jonofeneza. Natomiast kluczową rolę odgrywają manualne zabiegi, które likwidują nadmierne napięcie oraz zwiększają elastyczność struktur mięśniowych. Pacjent natomiast powinien uważać, aby nie przeciążać kręgosłupa.