Ciało tłuszczowe Hoffy -czym jest i jak przebiega leczenie?

Ciało tłuszczowe Hoffy to inaczej ciało tłuszczowe podrzepkowe , które należy do głównych elementów stawu kolanowego. Umiejscowione jest w przedniej części kolana za rzepką kolanową oraz więzadłem. Jest mocno unerwione, dlatego łatwo ulega podrażnieniu wskutek przeciążeń stawu. Skutkiem tego może być powstanie stanu zapalnego, który z czasem prowadzi do przerostu ciała tłuszczowego. Czym dokładnie jest ciało tłuszczowe Hoffy?

kobieta trzymająca się za kolano

Ciało tłuszczowe Hoffy – funkcje w kolanie

Ciało tłuszczowej Hoffy pełni kilka kluczowych funkcji w stawie kolanowym. Należy do nich ochrona stawu przed urazami wskutek przeciążeń podczas wstrząsów oraz działających sił, np. podnoszenie ciężarów, chodzenie, bieganie, itd.  Umożliwia prawidłowe zginanie i prostowanie kolana, chroniąc staw przed degradacją, ponieważ jego struktura zmienia się w zależności od położenia głowy i panewki względem siebie. Podczas zginania, ciało tłuszczowe cofa się, natomiast przy prostowaniu wypełnia przestrzeń między więzadłem rzepki i rzepką. Pomimo funkcji, które pełni,  może ulec uszkodzeniu.

Ciało tłuszczowe Hoffy – przyczyny schorzenia

Ciało tłuszczowe Hoffy może ulec podrażnieniu, co powoduje zmiany w jego strukturze. Taka sytuacja może wystąpić podczas silnego uderzenia w kolano. Nawet jeśli do urazu dojdzie w dzieciństwie, to skutki mogą pojawić się po kilku latach –  przez to ból nie jest kojarzony z urazem sprzed lat. Ponadto uszkodzenie ciała tłuszczowego Hoffy może być spowodowane operacją kolana. Kolejną przyczyną jest zwapnienie stawu, które wywołuje przewlekły stan zapalny. U niektórych pacjentów do degradacji struktury Hoffy dochodzi w wyniku wad anatomicznych, przez co ciało zakleszcza się podczas zginania kolana. Dlaczego dochodzi do takiego stanu? W wyniku nieprawidłowej biomechaniki stawu rzepkowo-udowego. Podczas ruchu stawu kolanowego rzepka zaczyna zbaczać z naturalnego toru ruchu. To powoduje, że ciało tłuszczowe Hoffy zakleszcza się między strukturami kostnymi, przez co dochodzi z czasem do stanu zapalnego uszkadzającego jego strukturę. Ciało to zaczyna się powiększać, przez co wchodzi w konflikt z rzepką kolanową. Taki stan często dotyka osób cierpiących na hipermobilność stawów.

Ciało tłuszczowe Hoffy – objawy uszkodzenia

Głównym objawem podrażnienia ciała tłuszczowego Hoffy jest ból o charakterze piekącym. Występuje w przedniej części kolana pod rzepką, zwykle po zewnętrznej stronie oraz nasila się przy pełnym wyproście kolana, a ustępuje w zgięciu. W zaawansowanym stadium, niektórzy pacjenci mają problem z pełnym wyprostem stawu kolanowego. Ponadto ból może wystąpić wskutek długotrwałego przebywania kolana w zgięciu, np. podczas siedzenia lub przykucnięcia. Kolejnym objawem jest obrzęk, który może obejmować całe kolano, a w stawie pojawia się wysięk.

Ciało tłuszczowe Hoffy – leczenie

W lżejszych stadiach, pacjentom zalecane jest noszenie butów na wyższych obcasach, aby podczas chodzenia zwiększyć objętość przedniego przedziału stawu kolanowego. Dzięki temu drażnienie błony maziowej pokrywającej ciało tłuszczowe zostaje wyeliminowane, a jego struktura może się zregenerować. Natomiast w pozostałych przypadkach leczenie dobierane jest odpowiednio do stopnia zaawansowania zmian w stawie. Pacjenci, u których wystąpił obrzęk kolana, przyjmują leki przeciwzapalne oraz przeciwbólowe. Ponadto często stosowane są zabiegi fizykalne.

Popularną metodą leczenia jest technika tkanek miękkich, która polega na utrzymywaniu nacisku ze stałą siłą w celu zablokowania tkanek, przy jednoczesnym ich rozciąganiu. Natomiast zabieg ten nie jest wykonywany bezpośrednio na ciele tłuszczowym Hoffy, lecz na tkankach, które je otaczają. Pomocną metodą w leczeniu podrażnienia jest także kinesiotaping. Metoda polega na oklejaniu stawu kolanowego specjalnymi taśmami, które utrzymują go w prawidłowej pozycji oraz korygują boczne wyparcie rzepki. W najcięższych przypadkach zwłóknienia tkanek, konieczna jest operacja.

Rozpoznanie zespołu Hoffy opiera się głównie na badaniu przedmiotowym, RTG oraz rezonansie magnetycznym

Zdrowa struktura ciała tłuszczowego Hoffy pozwala utrzymać staw kolanowy w dobrej kondycji. Dlatego w przypadku zauważenia pierwszych, niepokojących objawów bólowych, należy zgłosić się do lekarza i w razie potrzeby rozpocząć rehabilitację.