Szyja smartfonowa to problem, który występuje u coraz młodszych osób. Nazywana jest również szyją sms-ową i jest skutkiem wielogodzinnego spędzania czasu nad ekranem laptopa, smartfona lub tabletu. W jaki sposób można jej zapobiegać lub zniwelować dokuczliwe objawy?

szyja smartfonowa

Czym rzeczywiście jest szyja smartfonowa ?

Głowa człowieka waży ok. 5 kg. Jej ciężar spoczywa głównie na kręgosłupie oraz mięśniach karku. W zdrowym kręgosłupie występuje tzw. lordoza, czyli naturalne krzywizny, które pozwalają utrzymać prawidłową posturę. Natomiast podczas pochylania, dochodzi do zniesienia prawidłowej pozycji głowy i odcinka szyjnego kręgosłupa. W takim przypadku powstaje tzw. szyja smartfonowa. W praktyce oznacza to, że dochodzi do nadmiernych przeciążeń mięśni oraz krążków miedzykręgowych. Z czasem pojawia się ból głowy, barków, karku czy okolicy międzyłopatkowej.  Dolegliwości te występują również, gdy przez dłuższy czas utrzymywana jest nieprawidłowa pozycja ciała.

Objawy szyi smartfonowej

Charakterystycznym objawem szyi smartfonowej jest smartfonowa twarz.  U takich osób widoczny jest fałd skóry, tzw. drugi podbródek. Długotrwałe korzystanie z urządzeń mobilnych z pochyloną głową, powoduje marszczenie się skóry na podbródku. Z czasem można zauważyć również garb w odcinku piersiowo – szyjnym kręgosłupa. Przebywanie w niewłaściwej pozycji wykształca nieprawidłowy kąt pochylenia głowy względem tułowia – również podczas wykonywania innych czynności, np. oglądania telewizji. Poza tym, szyja smartfonowa w początkowej fazie objawia się następująco:

• bólem szyi i karku
  • odczuwalnym mrowieniem pomiędzy łopatkami
  • uczuciem drętwienia palców u rąk

Jak zapobiegać szyi smartfonowej?

Smartfon i urządzenia mobilne z dostępem do internetu, stały się nieodłącznym elementem życia. Dlatego warto zastosować kilka praktycznych porad, aby uniknąć szyi smarfonowej i w konsekwencji zwyrodnienia kręgosłupa. W tym celu należy:

• trzymać urządzenie na wysokości wzroku i unikać pochylania się w jego kierunku
  • podczas rozmowy przez smartfona lub inne urządzenia mobilne (typu tablet), należy zmieniać pozycję co kilkanaście minut
  • ustawić monitor na biurku na wysokości linii wzroku
  • zadbać o aktywność fizyczną
  • wykonując pracę przy biurku, warto co godzinę wstać i przespacerować się

W celu zapobiegania szyi smartfonowej lub niwelowania jej objawów (m.in. bólu i garbu), warto stosować zabiegi fizjoterapii. Odpowiednie masaże manualne oraz ćwiczenia, pozwalają uwolnić ból, rozluźnić mięśnie oraz usprawniają krążenie krwi i limfy. Poza tym, zapobiegają wadom postawy ciała, zwłaszcza u osób młodych.