Sarkopenia to proces utraty tkanki mięśniowej, który postępuje z wiekiem. Przez to osoby starsze mają problem z poruszaniem się oraz są bardziej podatne na upadki i złamania. Dlatego odpowiednia rehabilitacja i ćwiczenia pozwalają wzmocnić układ ruchowy. Jakie są objawy sarkopenii i jak przebiega fizjoterapia?

sarkopenia

Sarkopenia – objawy

Sarkopenia postępuje wraz z upływem lat, ale im mocniejszy układ mięśniowy, tym osoba starsza dłużej zachowuje sprawność ruchową i może samodzielnie funkcjonować. Do objawów, na które warto zwrócić uwagę należą:

• osłabienie mięśniowe i drżenie kończyn, podczas wysiłku fizycznej
  • słabsza kondycja fizyczna
  • zaburzenia równowagi
  • problem z koordynacją ruchową
  • spadek masy ciała, związany z utratą tkanki mięśniowej (wyjątek stanowi otyłość sarkopeniczna)
  • osłabienie przepony, które może zwiększać częstość przepukliny rozworu przełykowego i powodować utrudnienie oddychania i defekacji

Wyróżniamy dwie postacie sarkopenii:

• pierwotną – na którą wpływ mają czynniki związane z wiekiem i starzeniem się
  • wtórną-na którą wpływ mają inne czynniki niezwiązane ze starzeniem się organizmu

Sarkopenia – leczenie

Celem leczenia jest wzmocnienie siły mięśni, poprawa koordynacji ruchowej oraz profilaktyka powikłań. Długotrwałe osłabienie mięśni sprzyja powstawaniu osteoporozy, która wynika ze zmniejszenia gęstości kości. Dlatego ważna jest dieta, która dostarcza witaminy D3 oraz wapnia, będącego kluczowym budulcem tkanki kostnej. W diecie nie może zabraknąć białka, które jest niezbędne do prawidłowej budowy struktury mięśniowej. Natomiast osoby starsze powinny ograniczyć spożycie tłuszczów. Odpowiednia dieta nie przyniesie efektów, jeśli pacjent nie będzie wykonywał ćwiczeń wzmacniających mięśnie i wpływających na układ ruchowych.

Sarkopenia – fizjoterapia w leczeniu

Leczenie sarkopenii za pomocą fizjoterapii w znacznym stopniu odbywa się przez kinezyterapię, czyli przede wszystkim wykonywanie ćwiczeń oporowych. Pozwalają zwiększyć siłę, wytrzymałość oraz masę mięśniową. To zapobiega problemom z poruszaniem się.  Lepsze efekty przynoszą rzadziej wykonywane ćwiczenia, ale o większej intensywności niż często wykonywane i mniej intensywne. W początkowym etapie ćwiczeń, wykorzystuje się ok. 20% maksymalnej siły pacjenta. To zapobiega urazom, np. nadciągnięciu mięśnia. Natomiast z czasem opór zostaje zwiększony, dzięki czemu pacjent staje się silniejszy.

Kluczową rolę odgrywają również ćwiczenia zwiększające zakres ruchomości stawów oraz zwiększają elastyczność mięśni. Wzmacniają układ ruchowy oraz powodują większe wydzielanie mazi stawowej. To sprawia, że chrząstki stają się lepiej odżywione. Do pozostałych zabiegów należą: elektrostymulacja oraz magnetoterapia. U pacjentów często wykonywane są masaże rozluźniające.

Sarkopenia nie tylko negatywnie wpływa na samodzielne funkcjonowanie chorego, lecz także na jego psychikę. Wzmocnienie układu ruchowego sprawia, że pacjent może samodzielnie wykonywać wiele codziennych czynności. Dlatego warto rozpocząć zabiegi fizjoterapii jak najprędzej po rozpoznaniu pierwszych objawów.