Rozszczep kręgosłupa jest wrodzoną wadą, przez którą jeden lub kilka członów kręgosłupa pozostaje niezrośniętych. Wada może obejmować również łuki kręgowe i uniemożliwia noworodkowi prawidłowy rozwój.  Jakie są jej przyczyny, objawy i leczenie?

rozszczep kręgosłupa

Rozszczep kręgosłupa – przyczyny występowania

Rozszczep kręgosłupa może być spowodowany różnymi czynnikami, do których należą:

• zaburzenia chromosomalne;
  • stosowanie preparatów z kwasem walproinowym lub leków przeciwdrgawkowych,
  • naświetlanie matki w okresie ciąży np. RTG,
  • niedobór kwasu foliowego w okresie ciąży,
  • hipertermia,
  • uwarunkowania genetyczne

Jakie są objawy rozszczepu kręgosłupa?

Objawy rozszczepu kręgosłupa zależą od poziomu i lokalizacji uszkodzenia, np. nad rdzeniem kręgowym. Symptomy rozszczepu u każdego pacjenta mogą mieć różną intensywność i należą do nich:

• ból kręgosłupa
  • osłabienie mięśni
  • problemy z chodzeniem
  • osłabienie czucia powierzchniowego i głębokiego
  • niedowład kończyn (występuje w ciężkiej fazie)

Rozszczep kręgosłupa – leczenie

Rozszczep kręgosłupa leczony jest operacyjnie. Zabieg może zostać przeprowadzony w ciągu pierwszych dniach po urodzeniu dziecka. Kluczową rolę w powrocie do zdrowia pełni rehabilitacja oraz edukacja rodziców na temat codziennego postępowania z dzieckiem. Ważny jest sposób unoszenia malucha oraz układania w łóżeczku. Natomiast terapia usprawniająca zostaje dopasowana odpowiednio do zoperowanego odcinka kręgosłupa. Terapia manualna koncentruje się w znacznej mierze na uszkodzonych tkankach oraz mięśniach przykręgosłupowych, odpowiedzialnych za utrzymanie postawy ciała.  Dziecko przez cały czas pozostaje pod opieką lekarza prowadzącego i fizjoterapeuty.

Rozszczep kręgosłupa to wada, której skutki mogą być odczuwane przez pacjenta przez całe życie. Jednak operacja i odpowiednia rehabilitacja pozwalają dziecku prawidłowo rozwijać się i funkcjonować.