Wiele osób po przebytym Covid – 19 wciąż zmaga się z objawami chorobowymi. Ból głowy, słaba kondycja fizyczna lub kaszel, to tylko niektóre dolegliwości. W przypadku ich występowania, należy podjąć dalsze działania, aby odzyskać dobrą kondycję organizmu. Jak przebiega rehabilitacja po przebyciu Covid-19?

kobieta w maseczce

Rehabilitacja układu krążeniowego i oddechowego

Rehabilitacja układu krążenia i oddechowego po przebyciu Covid – 19 ma kluczowe znaczenie dla odzyskania zdrowia. Stosowana jest u pacjentów z różnym stopniem zaawansowania tych schorzeń. Odpowiednie zabiegi sprawiają, że zwiększa się wydolność układu oddechowego i krążenia. Metody rehabilitacji dobierane są indywidualnie do stanu pacjenta. Najczęściej stanowią połączenie ćwiczeń oddechowych, fizycznych oraz masażu/terapii manualnej.

Pacjent uczy się prawidłowo oddychać oraz  odkrztuszać zalegającą wydzielinę – w płucach lub oskrzelach. Natomiast ćwiczenia oporowe zwiększają siłę i sprawność mięśni (m.in. oddechowych i przepony). Pacjent wykonuje również ćwiczenia wydolnościowe i ogólnokondycyjne, ogólnorozwojowe. To pozwala zwiększyć wydajność organizmu oraz siłę mięśni układu ruchowego. W celu ułatwienia wydalania wydzieliny, u pacjenta wykonuje się drenaż ułożeniowy. To pozycja, w której oskrzela znajdują się powyżej wnęki płucnej, dzięki czemu plwocina łatwiej wydostaje się z dróg oddechowych.

Dla kogo jest przeznaczona rehabilitacja po Covid – 19?

Rehabilitacja po przebyciu Covid – 19 przeznaczona jest w szczególności do osób, które wyleczyły się z wirusa, ale występują u nich objawy t.j.: kaszel, słaba kondycja lub bóle głowy. Z rehabilitacji powinny skorzystać także osoby, które cierpią na przewlekłe choroby układu oddechowo – krążeniowego,  np. na obturacyjną chorobę płuc, astmę, nadciśnienie płucne lub niewydolność układu krążenia. Do głównych zalet rehabilitacji należą:

• przyspieszenie usuwania zalegającej w płucach lub oskrzelach wydzieliny i zmniejszenie kaszlu
  • usprawnienie oddychania i większa wydolność układu krążenia
  • zmniejszenie ryzyka powikłań chorób układu oddechowego
  • zapobieganie powstaniu trwałych zmian w układzie oddechowym
  • poprawa codziennego funkcjonowania w wyniku większej wydajności układu oddechowo – krążeniowego
  • poprawa samopoczucia

Rehabilitacja po przebyciu Covid – 19 powinna zostać jak najszybciej rozpoczęta, aby nie doszło do trwałych zmian drogach oddechowych i układzie krążenia. Ćwiczenia i zabiegi muszą być wykonywane systematycznie i zakończone dopiero, gdy wyniki badań powrócą do normy (saturacja, ciśnienie i wydolność wysiłkowa). Podczas pierwszej wizyty, należy przedstawić fizjoterapeucie wyniki badań wykonanych po wyleczeniu się z Covid – 19.