Protrakcja barków to nadmierne wysunięcie barków do przodu, które może mieć wiele przyczyn. To nie tylko problem estetyczny, ponieważ z czasem może wywołać choroby kręgosłupa w odcinku piersiowym i szyjnym oraz zapadniecie klatki piersiowej. Jakie są objawy protrakcji barków i jak przebiega fizjoterapia?

kobieta trzymająca się za bark

Protrakcja barków – przyczyny występowania

Protrakcja barków może być spowodowana nieprawidłowościami, które pojawiły się podczas kształtowania kości budujących staw ramienno-łopatkowy. Do pozostałych przyczyn należą:

• wady anatomiczne
  • długotrwale wykonywana i powtarzalna praca, wymuszająca wysunięcie barków do przodu, np. pisanie na komputerze
  • garbienie się, zwłaszcza podczas oglądania TV lub wypoczywania na kanapie
  • brak systematycznej aktywności fizycznej, wskutek czego mięśnie obręczy barkowej ulegają osłabieniu
  • wadliwa postawa w trakcie czytania, np. książek, wiadomości na telefonie lub tablecie

Protrakcja barków – objawy, które często się pojawiają

Protrakcja barków może wywoływać słabsze lub silniejsze objawy. Do najczęściej występujących, na które skarżą się pacjenci należą:

• uczucie mrowienia, a w zaawansowanej fazie drętwienia kończyn górnych
  • przewlekły ból w odcinku piersiowym i szyjnym kręgosłupa
  • powstanie tzw. wdowiego garbu w zaawansowanej fazie
  • częste bóle głowy i powracające migreny
  • osłabienie siły mięśni

Odpowiednio dobrane zabiegi terapii manualnej, pomagają cofnąć barki oraz przywrócić prawidłową postawę pacjenta. U większości osób, choć nie zawsze, protrakcja barków wynika z osłabienia i skurczów następujących partii mięśniowych:

• osłabienie i skurcz koncentryczny mięśni: podłopatkowego,  najszerszego grzbietu oraz piersiowych
  • osłabienie i skurcz ekscentryczny mięśni: rotatorów zewnętrznych barku, czworobocznego części zstępującej, równoległobocznego oraz zębatego przedniego

Przed przystąpieniem do zabiegów, pacjent zostaje przebadany w celu wykrycia przyczyny protrakcji barków.

Protrakcja barków – fizjoterapia manualna

W postępowaniu fizjoterapeutycznym, kluczową rolę odgrywa edukacja pacjenta na temat utrzymania prawidłowej sylwetki. Jednym z zabiegów wykonywanych przy protrakcji barków jest masaż mięśniowo – powięziowy. Pozwala rozluźnić nadmiernie napięte mięśnie, które powodują wysunięcie barków do przodu. Poprawia krążenie oraz zwiększa elastyczność tkanki mięśniowej. Efekt przynoszą również odpowiednie techniki rozciągania (stretchingu). Rozciąganie poszczególnych partii mięśniowych, pacjent może wykonywać w domu, według wskazań fizjoterapeuty. Wykonywane są ćwiczenia na wzmocnienie siły osłabionych mięśni oraz poprawiające ruchomość stawów barkowych. Wykonywana jest również tzw. aktywna korekcja. Polega na prawidłowym ustawieniu głowy i barków względem tułowia. Pacjent powinien ją wykonywać nie tylko z fizjoterapeutą, lecz także kilka razy dziennie przed lustrem. To pozwala wyrobić mu nawyk utrzymywania barków w prawidłowej pozycji. Zabiegami pomocniczymi  mogą być: elektroterapia , krioterapia, ciepłolecznictwo oraz laseroterapia.

Protrakcja barków wywołuje powstanie tzw. pleców okrągłych, które z czasem mogą powodować zapadanie się klatki piersiowej. Dlatego warto jak najszybciej rozpocząć stosowanie fizjoterapii, aby przywrócić prawidłową pozycję barków względem tułowia. Im szybciej rozpoczęta rehabilitacja, tym większe szanse na sukces.