Wysokie ciśnienie w ciąży może prowadzić do konsekwencji zdrowotnych oraz stanu przedrzucawkowego i rzucawki. Jak rozpoznać nadciśnienie w ciąży oraz kiedy wymaga leczenia?

nadciśnienie w ciąży

Nadciśnienie tętnicze w ciąży – objawy

Nadciśnienie tętnicze w ciąży to stan,  w którym wartości pomiarów ciśnienia znacznie przekraczają 140/80 mm Hg. U zdrowych kobiet, po urodzeniu dziecka, ciśnienie obniża się do prawidłowych wartości. Natomiast do częstych symptomów należą:

• zawroty głowy
  • bóle głowy (zwłaszcza w tylnej części)
  • zaburzenia widzenia (m.in. ciemne plamy)
  • duszność, która nasila się w trakcie wysiłku fizycznego

Nadciśnienie tętnicze u kobiet w ciąży dzieli się na 3 typy ze względu na wartości pomiarów:

1. nadciśnienie łagodne – wartości pomiarów wynoszą 140/90–149/99
  2. nadciśnienie umiarkowane – wartości pomiarów wynoszą 150/100–159/109
  3. nadciśnienie ciężkie – wartości pomiarów wynoszą 160/100 mm Hg

Stan przedrzucawkowy w ciąży

Stan przedrzucawkowy to nagłe i częste skoki ciśnienia tętniczego. Towarzyszy mu podwyższone stężenie białka w  moczu. Organizm gromadzi nadmiar wody, przez co dochodzi do powstawania obrzęków. Kobiety ciężarne, poza bólem i zawrotami głowy odczuwają ból brzucha i cierpią na mdłości. Występuję także nadwrażliwość na światło, a naczynka krwionośne stają się kruche. Dlatego łatwo dochodzi do powstania siniaków.  Przyczynami stanu przedrzucawkowego mogą być m.in.:

• niedokrwienie macicy,
  • hiperwolemia,
  • uwarunkowania genetyczne,
  • zaburzenia funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego (OUN),
  • uszkodzenie nabłonków,
  • nieprawidłowy przepływ krwi przez łożysko,
  • nadmiernie rozciągnięta macica,
  • upośledzona syntezę cytokin.

Rzucawka w ciąży

Rzucawka jest stanem u kobiet w ciąży, w którym występują drgawki.  Poprzedzona jest stanem przedrzucawkowym, czyli obrzękami, podwyższonym stężeniem białka w moczu i nadciśnieniem tętniczym. Wysokie ciśnienie stanowi zagrożenie dla przyszłej mamy, ponieważ może spowodować wylew krwi do mózgu. Z kolei u płodu może dojść do nieprawidłowego rozwoju mózgu. Dlatego w ciąży, warto systematycznie mierzyć ciśnienie i  w razie podwyższonych wartości, poinformować o tym lekarza.

Nadciśnienie tętnicze w ciąży – leczenie

Nadciśnienie tętnicze w ciąży leczone jest w zależności od przyczyny występowania. Przede wszystkim trzeba wykluczyć z diety produkty zawierające wysokie stężenie soli, np. chipsy. Menu nie powinno zawierać również nadmiaru kawy i mocnej herbaty. Natomiast na talerzu powinny zagościć warzywa i owoce, aby zapewnić prawidłowe odżywienie organizmu matki i dziecka. Leczenie farmakologiczne polega na przyjmowaniu leków obniżających ciśnienie krwi. Natomiast pacjentka pozostaje pod stałą opieką lekarską.

Nie wszystkie przypadki podwyższonego ciśnienia tętniczego w ciąży wymagają leczenia farmakologicznego. Jednak diagnozę należy pozostawić lekarzowi. Natomiast warto systematycznie mierzyć ciśnienie, aby w razie potrzeby szybko zareagować i uniknąć powikłań zdrowotnych.