Manipulacje stawowe to forma terapii, na temat której zdania są podzielone. Jedni uważają, że pacjenci mogą powrócić do zdrowia już po pierwszym zabiegu. Natomiast inni twierdzą, że manipulacje są niebezpieczne. Na czym polegają te zabiegi w praktyce?

manipulacje stawowe

Manipulacje stawowe – czym są?

Manipulacje stawowe to manualna metoda, polegająca na wykonywaniu ruchów stawu, podczas których stopniowo zmniejsza się jego zakres ruchowy. Dochodzi do powstania napięcia usuwanego przez ostatni ruch, który może wywołać charakterystyczny trzask. Jest to efekt działającej siły i gwałtownego zwiększenia odległości między powierzchniami stawowymi. Jednak to zjawisko nie występuje u każdego pacjenta i nie ma związku z efektami leczenia. Dlatego fizjoterapeuta powinien raczej skupić się na poprawie ruchomości danego stawu oraz zniwelowaniu bólu.

Manipulacje stawowe – działanie

Techniki manipulacji nie przekraczają zakresu ruchowego stawu, dzięki czemu nie wywołują uszkodzenia włókien torebki stawowej, ani więzadeł. Manipulacje stawowe pozwalają zwiększyć ruchomość stawu oraz redukować ból. Natomiast efekty mogą pojawić się już po pierwszym zabiegu. Podczas zabiegu może dojść do wydłużenia struktur okołostawowych, rozciągnięcia obkurczonej torebki oraz rozerwania połączeń, które znajdują się między włóknami kolagenowymi. Uzyskanie efektu przeciwbólowego może wynikać z redukcji spoczynkowego napięcia mięśni. Warto wiedzieć, że nadmierne napięcie spoczynkowe mięśni przykręgosłupowych, często wywołuje przewlekły ból i choroby kręgosłupa.

Manipulacje stawowe – przeciwwskazania do stosowania

Pomimo że manipulacje stawowe pozwalają uzyskać wyraźny efekt, to nie każdy pacjent może korzystać z zabiegu. Przeciwwskazania dzielą się na: względne i bezwzględne. Do względnych zaliczamy sytuację, w której pomimo zastosowania odpowiedniej siły i techniki manipulacji, mogłoby dojść do uszkodzenia tkanek stawu i pogorszenia jego stanu. Natomiast do przeciwwskazań bezwzględnych należą:

• osłabiona struktura kości i więzadeł , w wyniku urazów lub chorób
  • brak wskazań
  • nowotwory układu kostnego
  • niestabilne złamania
  • uszkodzenia rdzenia kręgowego
  • stan zapalny szpiku kostnego
  • niewydolność kręgowo – podstawna
  • zaburzenia naczyniowe oraz neurologiczne w partii ciała, w której znajduje się chory staw
  •  uszkodzenia nerwów
  • przewlekły ból, który nie wynika z mechanicznego uszkodzenia

Manipulacje stawowe pozwalają zwiększyć sprawność ruchową stawu i pozbyć się dolegliwości bólowych. Wielu pacjentów odczuwa dyskomfort, słysząc charakterystyczne trzeszczenie lub trzask w trakcie zabiegu. Jednak to naturalne zjawiska, które nie mają związku z efektami leczenia. Trzeba jednak pamiętać, że ten rodzaj terapii może być stosowany jedynie, gdy nie istnieją żadne przeciwwskazania. Dlatego niezbędne jest przeprowadzenie badania podmiotowego i przedmiotowego.