Łokieć golfisty – objawy, przyczyny i leczenie

Łokieć golfisty - fizjoterapia Wrocław

Łokieć golfisty, nazywany też łokciem oszczepnika to stan zapalny nadkłycia przyśrodkowego kości ramiennej. Choroba powstaje wskutek mikrouszkodzeń spowodowanych przeciążeniem ręki. Objawia się bólem w okolicy środkowej części łokcia, a nieleczona może spowodować nawet zanik mięśni. Jakie są objawy, przyczyny i jak przebiega leczenie łokcia golfisty?

Łokieć golfisty – objawy

Jeżeli chodzi o łokieć golfisty, objawy są podobne do łokcia tenisisty. Jednak ból występuje w środkowej części stawu łokciowego i w zaawansowanym stadium może promieniować do nadgarstka i palców. Ból nasila się podczas:

• ruchów nadgarstka (zginania, kręcenia, zaciskania dłoni)
  • zginania łokcia
  • uczucie sztywności w łokciu po dłuższym przebywaniu w jednej pozycji

W zaawansowanym stadium choroby ból pojawia się samoistnie, nawet w stanie spoczynku ręki. Schorzenie powoduje, że wiele osób unika wykonywania ruchów chorą ręką. To z kolei prowadzi do osłabienia mięśni i ścięgien i wydłuża czas leczenia. Dlatego, gdy tylko pojawią się pierwsze objawy, należy jak najszybciej rozpocząć fachową rehabilitację, aby nie doszło do nieodwracalnych zmian patologicznych w łokciu.

Łokieć golfisty – przyczyny

U większości pacjentów łokieć golfisty powstaje wskutek przewlekłych mikrouszkodzeń oraz przeciążeń przyczepu ścięgnistego nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej. Przewlekły stan chorobowy powoduje zwapnienia oraz martwicę tkanek. Dochodzi do tego w wyniku:

• niewłaściwie wykonywanych ćwiczeń siłowych, gry w golfa
  • długotrwałej pracy przy biurku lub przeciążeń ręki przez trzymanie jej w jednej pozycji (np. u stomatologów)
  • zbyt dużego i nagłego przeciążenia ręki

Choroba często występuje też u osób ze słabą formą fizyczną, które nagle przeciążają rękę, np. podczas dźwigania ciężaru.

Łokieć golfisty – leczenie

Jeśli chodzi o łokieć golfisty, leczenie choroby powinno m.in. opierać się na unikaniu przeciążania chorej ręki. Wielu pacjentów stosuje również chłodne okłady i unieruchamia łokieć za pomocą opaski elastycznej. Jednak metody te przynoszą tylko chwilową ulgę, ponieważ należy usunąć przyczynę, którą są uszkodzenia w łokciu. Dlatego w leczeniu łokcia golfisty niezbędna jest fachowa rehabilitacja. Fizjoterapeuta dobiera odpowiednie ćwiczenia rehabilitacyjne, w zależności od stadium zaawansowania choroby. Przyspieszają one regenerację ścięgna i mięśni oraz zwiększają sprawność ruchową chorej ręki. Dzięki temu pacjent szybciej powraca do zdrowia.

Ważne jest systematyczne wykonywanie ćwiczeń i masaży. Nie wolno poddawać chorej ręki przeciążeniom w okresie rehabilitacji, aby nie spowodować ponownych uszkodzeń. Nieleczony łokieć golfisty powoduje silny ból, który z czasem uniemożliwia codzienne funkcjonowanie. To z kolei może spowodować osłabienie mięśni i ścięgien lub ich zanik.

Choroba wbrew pozorom nie dotyczy wyłącznie miłośników gry w golfa. Schorzenie może dotknąć każdej osoby, która poddaje rękę długotrwałym przeciążeniom. Najczęściej zmiany pojawiają się w łokciu ręki dominującej. W przypadku wystąpienia objawów należy jak najszybciej poddać chory łokieć odpowiednio dobranym ćwiczeniom rehabilitacyjnym.