Kolano biegacza, często występuje u osób aktywnych fizycznie. Charakteryzuje się bólem kolana – w okolicach rzepki lub w części bocznej. Bagatelizowanie przypadłości, może doprowadzić do trwałych uszkodzeń tkanek. Jakie są objawy oraz jak przebiega fizjoterapia w leczeniu kolana biegacza?
bolące kolano

Kolano biegacza – przyczyny występowania

Kolano biegacza pojawia się wskutek przeciążenia w obrębie pasma biodrowo – piszczelowego, np. podczas biegania, uprawiania sportu lub wykonywania ciężkiej pracy fizycznej. Inną przyczyną jest zaburzenie napięcia mięśni. Pasmo biodrowo-piszczelowe zaczyna się poniżej biodra, a kończy na kości piszczelowej. Zbudowane jest z włókien ścięgnistych trzech mięśni: naprężacza powięzi szerokiej, pośladkowego wielkiego i pośladkowego średniego. Pasmo to podczas treningów lub wykonywania ciężkiej pracy fizycznej, przenosi ogromne przeciążenia. Dochodzi wtedy do nadmiernego tarcia w nadkłykciu bocznym kości udowej. Kolano biegacza występuje również w przypadku wykształcenia nieprawidłowych wzorców ruchowych oraz braku regeneracji po treningach. Wskutek tego pojawia się ból, który w początkowej fazie zanika (w fazie rozluźnienia). Jednak wraz ze zmianami degradacyjnymi, dolegliwości bólowe nie ustępują, nawet w stanie spoczynku.

Kolano biegacza – objawy występowania

Kolano biegacza występuje wskutek uszkodzenia struktur pasma biodrowo-piszczelowego. Charakterystycznym objawem jest ból, który pojawia się w obrębie kolana, na początku podczas treningów lub wysiłku fizycznego. Natomiast do pozostałych symptomów należą:
  • powracające obrzęki kolana po wysiłku fizycznym
  • uczucie tzw. przeskakiwania w kolanie
  • zmniejszenie zakresu ruchu stawu kolanowego

Nawracający ból kolana wymaga konsultacji z ortopedą, który zbada przyczynę i zdecyduje o dalszym leczeniu. W przeciwnym razie może dojść do trwałych zmian, które utrudnią codzienne funkcjonowanie.

Leczenie i rehabilitacja kolana biegacza

Kolano biegacza leczone jest zgodnie ze wskazaniami lekarza. Zależy od stopnia uszkodzenia struktur, które określa przez wykonanie badania USG, RTG lub artroskopii diagnostycznej. W celu złagodzenia bólu i obrzęku, stosowane są środki przeciwzapalne i przeciwbólowe oraz przyspieszające regenerację chrząstki stawowej. Pomóc może także krioterapia i jonoforeza, ale kluczową rolę pełnią zabiegi manualne oraz kinesiotaping. Rehabilitacja podzielona jest na kilka etapów. W pierwszym wykonywane są ćwiczenia izometryczne, których celem jest wzmocnienie oraz zwiększenie  elastyczności mięśni . W kolejnym etapie wykonywane są ćwiczenia oporowe, których celem jest zwiększenie wytrzymałości mięśni oraz stabilności stawu kolanowego.

Kolano biegacza to uraz, który często występuje u osób uprawiających sport lub wykonujących pracę fizyczną. Nadmierne przeciążenie struktur pasma biodrowo – piszczelowego oraz brak odpowiedniej regeneracji, powodują uszkodzenia. Pojawia się ból, a z czasem obrzęk. Dlatego warto jak najwcześniej zgłosić się do lekarza i rozpocząć rehabilitację, aby zregenerować uszkodzone tkanki oraz odzyskać sprawność ruchową.