Choroby ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego ramienia

Zapalenie ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego ramienia to częsty uraz, który pojawia się u osób intensywnie wykonujących ćwiczenia siłowe, jak i ciężką pracę fizyczną. Jakie są objawy, leczenie i na czym polega fizjoterapia w takim przypadku?

mięsień dwugłowy

Zapalenie ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego ramienia – przyczyny

Przyczyną zapalenia ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego ramienia najczęściej jest mocne i gwałtowne rozciągnięcie lub napięcie mięśnia dwugłowego. Do urazu dochodzi, gdy struktura mięśniowa nie jest przygotowana do wysiłku fizycznego, np. poprzez brak rozgrzewki przed treningiem. Może dojść wtedy nawet do zerwania. Inną przyczyną jest przeciążanie tego ścięgna przez wykonywanie ciężkiej pracy fizycznej. Stan zapalny może być wywołany zaniedbaniem lub brakiem rehabilitacji  po przebytym urazie barku, zapaleniem kaletki podbarkowej oraz uszkodzeniem stożka rotatorów.

Zapalenie ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego ramienia – objawy

Zapalenie ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego ramienia objawia się bólem występującym podczas ruchu ścięgna w rowku międzyguzkowym. Ból pojawia się nagle podczas ruchu w przedniej części barku i może towarzyszyć mu uczucie drętwienia. Pacjent odczuwa charakterystyczne objawy:

• wrażliwość na dotyk w obszarze głowy kości ramiennej, który nasila się wskutek ucisku przednio-bocznej powierzchni górnego odcinka kości ramiennej oraz przy rotacji ramienia
  • ból, który promieniuje do przyśrodkowej strony ramienia
  • problem z wykonywaniem ruchu odwodzenia

Stan zapalny ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego ramienia jest wykrywany za pomocą badania ultrasonograficznego. Pozwala określić stopień uszkodzeń włókien ścięgna oraz przyległych struktur: kaletka podbarkowa, obrąbek stawu oraz stożek rotatorów. Ponadto często wykonywana jest próba Speeda. Pacjent siedzi, a jego ręka luźno zwisa z przedramieniem ustawionym w supinacji. Fizjoterapeuta wytwarza opór w nadgarstku, a pacjent zgina kończynę w stawie naramiennym do kąta 60 stopni. Inna metodą jest test Yergasona, podczas którego pacjent również znajduje się w pozycji siedzącej z przywiedzioną ręką oraz łokciem, który jest zgięty pod kątem 90 stopni. Fizjoterapeuta za pomocą palca uciska bruzdę międzyguzkową i w ten sposób dokonuje oceny. Natomiast drugą ręką próbuje wykonać ruch zgięcia i rotacyjny przedramienia pacjenta. Ból pojawiający się podczas ruchu, najczęściej świadczy o stanie zapalnym.  Natomiast nagły ból podczas dźwigania z uczuciem ,,zerwania” w przedniej części barku najczęściej jest objawem całkowitego zerwania.  Taki stan objawia się rozluźnieniem struktury mięśniowe i widoczną wypukłością.

Zapalenie ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego ramienia – leczenie

W przypadku zerwania ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego ramienia konieczna jest operacja, podczas której lekarze łączą zerwane włókna. Natomiast zarówno w leczeniu stanu zapalnego wskutek nadwyrężenia ścięgna, jak i po operacji konieczna jest fizjoterapia. Jej celem jest przywrócenie pełnego zakresu ruchu w stawie, likwidacja bólu oraz zwiększenie siły mięśni odpowiedzialnych za ruch ramieniem. W tym celu stosuje się u pacjenta manualne techniki terapii manualnej oraz odpowiednio dobrane ćwiczenia.

Fizjoterapia może zostać uzupełniona zabiegami fizykoterapii oraz kineskotapingiem, czyli oklejeniem miejsca urazu specjalnymi taśmami w celu redukcji bólu. Pacjent powinien oszczędzać chorą kończynę do czasu odzyskania pełnej sprawności.