Wdowi garb – przyczyny, objawy i leczenie

Wdowi garb to deformacja kręgosłupa, zgrubienie, które powstaje w dolnej części karku. Jest skutkiem niewłaściwej postawy (garbienia się), np. podczas pracy przy biurku, która wywołuje napięcie w tkance mięśniowej. Tkanka czasem zaczyna narastać i w ten sposób powstaje garb, któremu towarzyszy ból. Leczenie polega na wykonywaniu ćwiczeń oraz odpowiedniej rehabilitacji. W ciężkich przypadkach konieczna jest operacja. Jak dokładnie przebiega leczenie tej wady oraz jakie ćwiczenie można wykonywać samodzielnie?

kobieta siedząca przy biurku trzyma sie za kark

Wdowi garb – przyczyny

Wdowi garb jest skutkiem przeciążeń, którym poddawane są mięśnie odcinka szyjno-piersiowego. Miejsce to z czasem staje się wrażliwe na dotyk. Występuje ból, który nasila się w trakcie pochylania głowy. Odcinek piersiowy kręgosłupa ulega kifotycznemu wygięciu, przez co plecy stają się zaokrąglone a głowa i barki zostają wysunięte w przód (protrakcja). Dochodzi do nadmiernego ucisku na poszczególne kręgi, co wywołuje uszkodzenia krążków międzykręgowych. Wskutek przewlekłego zgięcia kręgosłupa na odcinku piersiowym może dojść do niewydolności układu krążenia i oddechowego. Schorzenie wywołuje zmiany w:

• połączeniu głowowo-szyjnym
  • górnym i środkowym odcinku piersiowym
  • dolnym odcinku szyjnym

Wśród czynników predysponujących do wystąpienia wdowiego garbu wyróżniamy:

• nawykowe przyjmowanie nieprawidłowych pozycji ciała
  •  „zespół skrzyżowania górnego”
  • predyspozycje genetyczne
  • osteoporozę
  • wady wzroku
  • nieprawidłowości w obrębie kręgosłupa (m.in. przepukliny, kręgozmyk)

Wdowi garb – objawy

Wdowi garb w początkowej fazie nie wywołuje silnych objawów, przez co wiele osób nie zdaje sobie sprawy z jego powstawania. Jednak z upływem czasu wskutek przewlekłego napięcia mięśni kręgosłupa w odcinku szyjno – piersiowym dochodzi do następujących powikłań:

• ból odczuwany w miejscu połączenia szyi i pleców, który promieniuje do łopatek oraz nasila się w trakcie wysiłku fizycznego
  • mrowienie lub drętwienie nóg (parestezje)
  • osłabienie siły uchwytu dłoni
  • obrzęki palców rąk, które występują rano i w ciągu dnia zanikają
  • ból łokci i pleców między łopatkami oraz w klatce piersiowej
  • zmniejszenie ruchomości w kręgosłupie szyjnym i piersiowym
  • przewlekłe bóle głowy
  • mdłości i zawroty głowy
  • przeciążenie stawu  skroniowo-żuchwowego wskutek napięcia żuchwy

Wdowi garb – leczenie

Wdowi garb w niektórych przypadkach leczony jest operacyjnie. Jednak kluczową rolę pełni fizjoterapia, której celem jest:

• zmniejszenie napięcia mięśniowego
  • poprawa ukrwienia tkanki mięśniowej
  • usunięcie bólu
  • zwiększenie ruchomości kręgosłupa szyjnego i piersiowego – u pacjentów z zaawansowanym wdowim garbem

Wdowi garb – rehabilitacja i ćwiczenia

Do skutecznych metod leczenia wdowiego garbu należy terapia punktów spustowych, które występują w okolicy mięśni szkieletowych. Są wrażliwe na dotyk i podczas niewielkiego ucisku można je wyczuć w postaci bolesnego guzka. Celem zabiegów jest zniwelowanie bólu, przywrócenie prawidłowego napięcia mięśni oraz zwiększenie ruchomości tkanek. Zabiegi fizjoterapeutyczne dobieramy indywidualnie – w zależności od stopnia zaawansowania zmian. Kolejną metodą jest rozluźnianie mięśniowo – powięziowe. W trakcie zabiegu wykonujemy  rozciąganie tkanek mięśni, w którym czynnie uczestniczy również pacjent. Dzięki temu możliwe jest określenie siły i zakresu rozciągania. Poszczególne techniki stosujemy zgodnie z przebiegiem poszczególnych taśm mięśniowo-powięziowych.

Efekt w leczeniu wdowiego garbu przynosi też  poizometryczna relaksacja mięśni (PIR). Na czym polega ta metoda? Fizjoterapeuta delikatnie rozciąga dany mięsień do momentu, gdy pojawi się opór i lekki ból. Następnie przytrzymuje mięsień w takiej pozycji, a pacjent stwarza opór ok. 10 sekund. Po tym czasie mięsień zostaje całkowicie rozluźniony. Taką serię ruchów powtarzamy z pacjentami najczęściej 3 – 5 razy – w zależności od stopnia napięcia.

Do popularnych zabiegów należy również masaż głębokich tkanek, który je rozciąga i rozluźnia. Systematycznie wykonywany likwiduje i zapobiega zrostom, które zmniejszają ruchomość szyi. Poza tym poprawia ukrwienie, co prowadzi do zmniejszenia dolegliwości bólowych.

Metodą pomocniczą jest także taping, czyli naklejenie specjalnych taśm, które zmniejszają napięcie mięśniowe i pozwalają utrzymać prawidłową postawę ciała. Uczymy również naszych pacjentów zachowania prawidłowej postawy w różnych pozycjach, np. podczas siedzenia, schylania, itd. Zalecamy także wykonywanie rolowania napiętych mięśni rollerem bądź piłeczką do masażu.

Wdowi garb to częste schorzenie, które występuje wskutek długotrwałego garbienia się. Dlatego ważne jest dbanie o prawidłową postawę zarówno w takcie siedzenia, jak i chodzenia. Osoby cierpiące na przypadłość powinny systematycznie poddawać się zabiegom rehabilitacyjnym w celu rozluźnienia mięśni.