Tendinopatie to zmiany występujące w ścięgnach, które ograniczają ich ruchomość oraz wywołują dolegliwości bólowe. Najczęściej schorzenie dotyka osób, które intensywnie uprawiają sport, przez co poddają ścięgna nadmiernym przeciążeniom. Tendinopatia należy do chorób przewlekłych, które trudno się leczy. Jakie są jej przyczyny, objawy oraz jak przebiega leczenie?

mężczyzna trzymająy się za łydkę

Tendinopatia – przyczyny schorzenia

Tendinopatia jest skutkiem przewlekłego przeciążania ścięgien. Ścięgno ma postać włóknistej tkanki, która jest łącznikiem między kością a mięśniem. Tkanka ta posiada wysoką wytrzymałość mechaniczną, elastyczność oraz doskonale dopasowuje się do obciążeń. Jednak problem zaczyna występować wskutek częstych i nadmiernych przeciążeń, np. podczas treningów lub ciężkiej pracy fizycznej. Wskutek tego dochodzi do uszkodzenia struktur oraz ograniczenia ruchomości. Jednak schorzenie dotyka również osób, które prowadzą mało aktywny tryb życia. Czynnikiem, który wywołuje tendinopatię są często występujące przeciążenia i napięcia ścięgien, wywołujące stan zapalny ścięgien i zwyrodnienie. W wyniku tego może dość do osłabienia, a nawet zerwania ścięgna.

Poza treningami, schorzenie może być wywołane nieprawidłowym sposobem chodzenia lub biegania. Charakterystycznym objawem jest ból w okolicy ścięgna, który nasila się w trakcie wysiłku fizycznego. Z czasem dochodzi do powstania stanu zapalnego, który ogranicza ruchomość ścięgna i osłabia jego struktury.

W praktyce tendinopatia najczęściej dotyczy: ścięgna Achillesa, stożka rotatorów, głowy długiej mięśnia dwugłowego oraz bocznej części łokcia.

Tendinopatia – leczenie schorzenia

Leczenie tendinopatii to proces długotrwały i złożony. Kluczową rolę pełni tutaj ograniczenie aktywności fizycznej przez pacjenta, w celu odciążenia chorego ścięgna. Pacjenci uskarżający się na silny ból, przyjmują leki przeciwzapalne i przeciwbólowe. Ponadto stosowana jest laseroterapia, krioterapia oraz kinesiotaping, czyli oklejanie okolic ścięgna specjalnymi taśmami, które zmniejszają ból w trakcie ruchu. Natomiast kluczową rolę pełnią odpowiednio dobrane zabiegi fizjoterapii. U pacjentów stosowana jest terapia manualna i masaż tkanek głębokich, którego celem jest zniwelowanie bólu, likwidacja stanu zapalnego oraz zwiększenie elastyczności ścięgien.

Bagatelizowana tendinopatia prowadzi do powstania stanu zapalnego, który z czasem osłabia struktury ścięgna. Dlatego w przypadku wystąpienia pierwszych oznak, należy jak najszybciej rozpocząć leczenie.