Fizjoterapia kobiet w ciąży – cel i metody terapii

Ciąża powoduje wiele zmian w organizmie kobiety. Zmiany hormonalne oraz zwiększająca się waga ciała powoduje dolegliwości bólowe w okolicy brzucha i miednicy. Powiększająca się macica wywołuje pochylenie miednicy do przodu, co skutkuje zaburzeniami naturalnych krzywizn kręgosłupa oraz zwiększeniem napięcia w mięśniach. Zwiększenie wagi ciężarnej kobiety powoduje większy nacisk na stawy kończyn dolnych, wskutek czego występuje ból oraz problemy z chodzeniem. Często kobiety nie zdają sobie sprawy z tego, że nie muszą tak cierpieć. Skuteczną pomocą okazuje się fizjoterapia kobiet w ciąży, która łagodzi dolegliwości oraz zapobiega powikłaniom.

fizjogabinet kobieta w ciazy

Najczęściej występujące dolegliwości w ciąży

Ciąża to trudny okres dla kobiety, ponieważ powoduje szereg uciążliwych dolegliwości, które utrudniają codzienne funkcjonowanie. Należą do nich:

• bóle w lędźwiowej części kręgosłupa
  • napięcie i ból mięśni przykręgosłupowych
  • bóle w stawach biodrowych, kolanowych i zmniejszenie zakresu ruchu
  • drętwienie rąk
  • obrzęki limfatyczne rąk i nóg
  • duże pochylenie miednicy do przodu

Cel fizjoterapii kobiet w ciąży?

Celem fizjoterapii kobiet w ciąży jest złagodzenie dokuczliwych dolegliwości, które utrudniają codzienne funkcjonowanie oraz mogą spowodować problemy z ciążą lub podczas porodu. Wiele kobiet nie zdaje sobie sprawy, że zabiegi manualne nie tylko pozwalają złagodzić ból, lecz także wzmacniają mięśnie macicy. Dzięki temu poród przebiega sprawniej. Odpowiednio dobrane zabiegi przynoszą efekty, do których należą:

• złagodzenie nadmiernego napięcia, szczególnie w mięśniach przykręgosłupowych
  • zmniejszenie bolesności mięśni i stawów
  • wzmocnienie mięśni, głównie macicy i przykręgosłupowych
  • zwiększenie zakresów ruchu mięśni i stawów
  • przywrócenie właściwej postawy ciała za pomocą technik stabilizacyjnych
  • wskazówki na temat codziennego postępowania w celu uniknięcia nawrotu bólu
  • usprawnienie pracy układu oddechowego i krwionośnego

Na pierwszą wizytę u fizjoterapeuty pacjentka powinna zabrać ze sobą zaświadczenie od ginekologa prowadzącego ciążę o braku przeciwwskazań do prowadzenia zabiegów.

Zabiegi fizjoterapii kobiet w ciąży

masaż ciężarnej

Fizjoterapia kobiet w ciąży najczęściej składa się z zabiegów manualnych. Należą do nich:

Masaż – musi być odpowiednio wykonany przez profesjonalnego fizjoterapeutę, ponieważ u kobiet ciężarnych nie wolno mocno uciskać brzucha. W celu zmniejszenia napięcia mięśni stosowany jest masaż relaksujący. Kolejnym rodzajem jest masaż limfatyczny, który zmniejsza obrzęki powstałe w kończynach oraz punktowy, który łagodzi ból.

masaz ciężarnej

Zabiegi manualne – przywracają sprawność mięśni i stawów oraz zwiększają zakres ruchu. Poza tym stabilizują ciało i zmniejszają pochylenie miednicy. Szczególnie polecane kobietom, u których doszło do rozejścia spojenia łonowego.

Kinesiology taping – to zabieg, podczas którego fizjoterapeuta nakleja specjalne taśmy w odpowiednich miejscach na ciele ciężarnej kobiety. W celu złagodzenia bólu i stabilizacji postawy taśmy naklejane są w okolicach kręgosłupa. Z kolei przyklejone na nogach, łagodzą obrzęki.

Profesjonalna fizjoterapia kobiet w ciąży pozwala złagodzić bóle, leczy i zapobiega niebezpiecznym powikłaniom. Specjalne zabiegi przygotowują również ciało kobiety do porodu.