Kettlebell (potocznie nazywany kettlem) to odważnik kulowy (odlewany z żelaza, wyglądem przypominający kulę armatnią z uchwytem), który od dawna jest wykorzystywany w ćwiczeniach fizycznych. Wzmacnia siłę i wytrzymałość mięśni, zwiększa sprawność ruchową oraz wpływa na postawę ciała. Dlatego stosowany jest również w fizjoterapii. Przy jakich dolegliwościach można stosować ćwiczenia z Kettlebell ?

 

kettlebell

 

Co trzeba wiedzieć o ćwiczeniach z Kettlebell?

Ważna jest poprawna technika ćwiczeń z Kettlebell (KB). Niepoprawnie wykonywane ruchy odważnikiem, mogą łatwo doprowadzić do kontuzji. Ważny jest rytmiczny oddech oraz napinanie mięśni brzucha, ud i pośladków w celu stabilizacji postawy ciała.  W niektórych ćwiczeniach należy napinać mięśnie kończyny wolnej, aby wzmocnić napięcie i stabilizację w kończynie obciążonej odważnikiem. Ćwiczenia z KB należy rozpocząć od niewielkich ciężarków, aby nauczyć się poprawnej techniki. Treningi z odważnikami kulowymi doskonale sprawdzają się
w odzyskiwaniu sprawności ruchowej po długotrwałym unieruchomieniu. Wpływają na zwiększenie stabilności ciała, oraz wzmacniają mięśnie. Oczywiście ćwiczenia muszą odbywać się pod nadzorem fizjoterapeuty, aby nie doszło do ponownego urazu. Warto zaznaczyć, że trening KB jest alternatywą w końcowych etapach usprawniania.

Zalety ćwiczeń z Kettlebell w fizjoterapii

Odpowiednio dobrane ćwiczenia z Kettlebell pozwalają zwiększyć siłę i wytrzymałość mięśni bez rozbudowania masy mięśniowej a także rozwijają wydolność krążeniowo-oddechową. Poprawiają motorykę oraz wspomagają redukcję wagi, co w przypadku niektórych pacjentów jest konieczne. Ćwiczenia z odważnikami kulowymi angażują wiele partii mięśniowych, dzięki czemu ciało rozwija się symetrycznie i stabilnie. Prawidłowo wykonywane treningi, zwiększają elastyczność mięśni oraz pozytywnie wpływają na koordynację ruchową. Jest to efektem zachowania balansu i równowagi podczas wykonywania ćwiczeń.

Kolejną zaletą ćwiczeń z Kettlebell jest poprawa postawy ciała. Dokładnie chodzi o wzmocnienie mięśni przykręgosłupowych oraz tych, które odpowiadają za prawidłową postawę ciała. W szczególności polecane są osobom, które dużo czasu spędzają w pozycji ,,zgarbionej”, np.  przed komputerem lub telewizorem. Odpowiednio dobrany trening, pozwala pozbyć się bólu karku i pleców.

W jakich przypadkach ćwiczenia z Kettlebell są stosowane
w fizjoterapii?

Odpowiednio dobrane i wykonywane ćwiczenia z Kettlebell niwelują napięcie mięśniowe, przez co pomagają pozbyć się bólu. Dlatego mogą być stosowane u pacjentów z przewlekłymi bólami pleców lub karku. Również osoby po przebytych urazach, np. naderwaniu mięśnia, mogą je wykonywać. Dzięki temu tkanka mięśniowa ulegnie wzmocnieniu i stanie się mniej podatna na kolejne urazy. Ćwiczenia z Kettlebell mogą być wykonywane przez osoby cierpiące na wady postawy wskutek osłabienia mięśni przykręgosłupowych. Wzmocnienie tych partii, w szczególności w odcinku piersiowym i lędźwiowym, wpływa na postawę ciała i zapobiega postępowi zwyrodnienia. Oczywiście nie każdy pacjent może stosować takie ćwiczenia, z uwagi na stan kręgosłupa i innych partii układu ruchowego.

Kettlebell doskonale sprawdza się w ćwiczeniach, które wyrównują siłę oraz niesymetryczne napięcie mięśniowe, np. mięśnie grzbietu lub pośladków. Osoby wykonujące powtarzalne ruchy ciała w jedną stronę (np. praca przy taśmie), często mają nadmiernie rozwinięte mięśnie po jednej stronie tułowie. Natomiast po drugiej, mięśnie są słabsze i mniejsze. Trening z Kettlem doskonale wyrównuje dysproporcje mięśniowe oraz napięcie. To sprawia, że dolegliwości bólowe ustępują. Ćwiczenia wykonywane są w celach profilaktycznych oraz w ramach rehabilitacji.

Systematycznie wykonywane ćwiczenia z Kettlebell, pozwalają utrzymać sprawność ruchową oraz zapobiegają urazom. Podczas wykonywania ruchów z odważnikiem kulowym, należy dbać
o technikę wykonania. Ćwiczenia warto wykonywać systematycznie, po konsultacji z fizjoterapeutą. 

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć tych tagów i atrybutów HTML :

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>