Stłuczenie kości miedniczej to częsty uraz, który powstaje wskutek upadku lub uderzenia. Bez względu na przyczynę, nie wolno lekceważyć jego objawów. Uszkodzenia struktur, które powstają w wyniku działania znacznej siły, mogą wywołać problemy z układem ruchowym również w przyszłości. Jak przebiega leczenie farmakologiczne i fizjoterapia urazu?

stłuczenie biodra

Budowa kości miedniczej

Kości miednicze tworzą obręcz i obejmują szkielet osiowy  z kością krzyżową, czyli miednicę. To najszersze kości szkieletu, które są w środkowej części nieregularnie zwężone i rozszerzone ku górze. Każda złożona jest z 3 części, które wraz z dorastaniem człowieka, łączą się w całość. Należą do nich:

• kość biodrowa
  • kość kulszowa
  • kość łonowa

Wszystkie połączone są w środku kości miedniczej. Na zewnętrznej stronie znajduje się panewka, którą obejmuje rąbek. Od kości udowej, oddziela go  bruzda nadpanewkowa. W dolnej części miednicy, kość kulszowa i łonowa ograniczają otwór zasłonowy. Kość miednicza zbudowana jest z tkanki gąbczastej, znajdującej się w tkance zbitej. Dolna część stawu biodrowego i dno panewki jest cienkie, ponieważ nie występuje w nim istota gąbczasta. Tzw. główny słup oporu, znajduje się na granicy kości miedniczej większej i mniejszej. Struktura brzegów miednicy jest wzmocniona. Pasma tkanki przebiegają równolegle do brzegów kości, w kierunku głównego słupa. Pola te są przeznaczone do przyczepów mięśniowych.

Jak powstaje obręcz miednicza?

Proces kostnienia kości tworzących miednicę, obejmuje 3 główne punkty i wygląda następująco:

• dla kości biodrowej – ósmy tydzień życia płodu
  • dla kości kulszowej – czwarty miesiąc życia płodowego
  • dla kości łonowej – piąty miesiąc życia płodowego

Powyższe punkty kostnienia z wiekiem rozrastają się i są oddzielone warstwą chrząstki . Proces kostnienia następuje na początku między gałęzią kości kulszowej i gałęzią dolną kości łonowej. W kolejnym etapie obejmuje panewkę. Górna i dolna część miednicy może rozwijać się w różnym tempie. Część wspierającą się na głowie kości udowej, ulega całkowitemu skostnieniu dopiero pod koniec okresu przekwitania. Punkty kostnienia, powstające podczas okresu dojrzewania, wpływają na końcowy kształt kości. Powstają w następującej kolejności: dla kolca przedniego dolnego, kolca kulszowego guza kulszowego, dla grzebienia biodrowego, w kącie podłonowym i dla guzka łonowego. Wskutek nieprawidłowego zrastania, kości łonowe może oddzielać szeroka szczelina, wypełniona tkanką łączną.
U niektórych osób, w wyniku takiego zaburzenia mogą wystąpić wady w rozwoju pęcherza.

Stłuczenie kości miedniczej – przyczyny i objawy

Stłuczenie to uszkodzenie ciała wskutek tępego urazu (bez przerywania ciągłości tkanki skórnej). Może obejmować tkankę podskórną, tkankę mięśniową, okostną czy stawy okołotkankowe.

Stłuczenie kości miedniczej powoduje uszkodzenie tkanek i komórek, przez co dochodzi do zaburzenia czynności ruchowych. Stłuczenia dzielą się na:

• małe – powstają wskutek nagłego działania sił, które powodują powierzchniowe uszkodzenie tkanek
  • rozlegle – wywołane są działaniem na struktury znacznych sił

Kość miednicza wskutek upadku lub uderzenia może ulec pęknięciu lub złamaniu. Do objawów, które są odczuwalne przy urazie należą:

• obrzęk w obrębie miednicy
  • podskórny wylew krwi
  • ból, który nasila się podczas chodzenia
  • tkliwość palpacyjna
  • zwiększona temperatura skóry

Leczenie stłuczenia kości miedniczej

Stłuczenie kości miedniczej, które nie wywołało pęknięcia struktury kostnej, najczęściej leczone jest za pomocą środków przeciwbólowych i przeciwzapalnych. Bezpośrednio po urazie, warto przykładać lód, aby zapobiec obrzękowi. Powrót do sprawności ruchowej przyspieszają zabiegi fizjoterapii. Techniki mobilizacji, wspomagają regenerację tkanek oraz poprawiają ruchomość kończyny. Stosowany jest też masaż tkanek głębokich i kinesiotaping, który odciąża staw biodrowy i struktury mięśni w obrębie miednicy. W niektórych przypadkach przeprowadzane są zabiegi fizykoterapii oraz neuromobilizacja, czyli napinanie i rozciąganie tkanek nerwowych w celu poprawy elastyczności.

Stłuczenie kości miedniczej utrudnia lub uniemożliwia poruszanie się. W przypadku wystąpienia urazu, warto jak najwcześniej udać się do lekarza i podjąć leczenie. Po postawieniu diagnozy, w powrocie do sprawności ruchowej pomagają zabiegi manualne. Likwidują obrzęk oraz przyspieszają regenerację uszkodzonych tkanek.