Rola fizjoterapii po mastektomii

Mastektomia to zabieg chirurgiczny, podczas którego zostaje usunięty jeden lub dwa gruczoły piersiowe. U niektórych kobiet usuwane są także węzły chłonne. Najczęściej przeprowadzana jest w leczenie raka piersi, choć istnieją też osoby, które decydują się na ten zabieg ze względu na zmianę płci.

kobieta w chustce na głowei

Fizjoterapia w likwidacji obrzęku limfatycznego

Rola fizjoterapii po mastektomii jest kluczowa, ponieważ zabiegi pozwalają powrócić do pełnej sprawności bez powikłań. Podczas zabiegu u niektórych pacjentek, dochodzi także do usunięcia węzłów chłonnych. Dlatego ważne jest jak najszybsze rozpoczęcie zabiegów fizjoterapeutycznych, aby zapewnić prawidłowe gojenie rany pooperacyjnej oraz przyspieszyć regenerację tkanek. Odpowiednio dobrane zabiegi zapobiegają lub przyspieszają likwidację obrzęku limfatycznego. Tego typu obrzęk może pojawiać się u pacjentki, nawet po upływie znacznej ilości czasu. Najczęściej dochodzi do niego u kobiet po usunięciu węzłów chłonnych. Do głównych objawów obrzęku limfatycznego należą:

• powiększony obwód ręki po stronie usunięcia gruczołu piersiowego
  • ból ręki
  • napięta skóra
  • długotrwały obrzęk, który nie zanika nawet podczas ucisku

Dlaczego dochodzi do powstania obrzęku limfatycznego po mastektomii? Przez węzły chłonne przepływa limfa, która jest kierowana do kątów żylnych, znajdujących się w obojczykach. W przypadku usunięcia węzłów, limfa znajduje inne ujścia w postaci drobnych naczyń. Wskutek jej nagromadzenia dochodzi do obrzęku. W takim przypadku prawidłowo dobrane zabiegi fizjoterapii przynoszą pacjentce ulgę w bólu, likwidują obrzęk oraz przywracają sprawność ręki.

Fizjoterapia a blizna po mastektomii

Mastektomia jest zabiegiem chirurgicznym, po którym powstaje rozległa blizna. Powoduje ona szereg dolegliwości, które utrudniają pacjentce codzienne funkcjonowanie. Należą do nich:

• ograniczona ruchomość ręki
  • ból szyi i barków, w wyniku napięcia spowodowanego chęcią ochrony miejsca po zabiegu
  • napięta skóra w rejonie blizny

Praca z blizną to jeden z kluczowych elementów fizjoterapii po mastektomii, aby zapobiec uciążliwym dolegliwościom. Są one spowodowane tym, że tkanka bliznowata jest zbudowana z innego typu kolagenu niż pozostała część skóry. Przez to jest mniej elastyczna i wywołuje uczucie ,,sztywnej skóry”. Pacjentki po operacji często odczuwają tzw.  ciągnięcie w obrębie blizny oraz ograniczenie ruchu ręki.  Z tego względu kluczową rolę pełnią odpowiednio wcześnie stosowane zabiegi fizjoterapeutyczne.  Celem jest sprawdzenie oraz przywrócenie prawidłowej elastyczności tkanek, a także prawidłowego krążenia limfy. Praca z blizną możliwa jest również u kobiet, które przeszły operację kilkadziesiąt lat temu. Odpowiednio dobrane zabiegi redukują napięcia w skórze w obrębie blizny oraz zwiększają jej elastyczność.

Redukcja bólu po mastektomii, dzięki fizjoterapii

Rehabilitacja w leczeniu chorych po zabiegu mastektomii jest integralną częścią postępowania. Ma na celu ograniczenie niekorzystnych fizycznych i psychicznych następstw leczenia. To proces złożony i długotrwały, jednak przynoszący efekty.

Mastektomia to zabieg chirurgiczny, który powoduje wiele zmian w tkance skórnej:

• podrażnienie tkanek
  • przerwanie nerwów
  • napięcia wynikające z przyjmowania postawy chroniącej miejsce po operacji
  • ból, który może nabrać przewlekłego charakteru

Nawet, gdy ból występuje po wielu latach po operacji, fizjoterapia może przynieść ulgę. Wiele kobiet nie zdaje sobie sprawy, że ich dolegliwości można zniwelować, nawet po upływie wielu lat. Dlatego warto skorzystać z pomocy doświadczonego rehabilitanta, aby pozbyć się uciążliwych dolegliwości po mastektomii.