Przepuklina kręgosłupa najczęściej występuje u osób w wieku 35 – 50 lat. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że ich dolegliwości bólowe w obrębie kręgosłupa są objawem tej przypadłości. Dlatego w przypadku powracającego bólu, warto jak najszybciej udać się do lekarza, który ustali przyczynę. Jakie są objawy przepukliny kręgosłupa i czy operacja zawsze jest konieczna?

przepuklina kręgoslupa

Przepuklina kręgosłupa – jak powstaje?

Nasz kręgosłup składa się z 24 kręgów, które są ułożone jeden na drugim. Między nimi znajdują się krążki międzykręgowe, nazywane dyskami. Składają się z jądra miażdżystego, otoczonego pierścieniem włóknistym. Odgrywają rolę ,,amortyzatorów”, które chronią powierzchnie kręgów przed ocieraniem i degradacją, np. w trakcie biegania, chodzenia, podnoszenia ciężarów lub zmiany pozycji. Krążki międzykręgowe posiadają okrągły i płaski kształt oraz elastyczną strukturę. Jednak z wiekiem tracą swe właściwości i przemieszczają się, przez co dochodzi do przepukliny kręgosłupa. Tego typu zmiany powstają wskutek wyciśnięcia dysku fragmentu jądra miażdżystego, znajdującego się wewnątrz, przez pęknięty lub rozerwany pierścień włóknisty. Przemieszczający się dysk w kierunku kanału kręgowego, uciska struktury nerwowe. Pojawia się silny ból w kręgosłupie, który nasila się podczas ruchu. Przepuklina może wystąpić w każdym odcinku kręgosłupa. Jednak z uwagi na największe przeciążenia, często pojawia się w odcinku lędźwiowym. W rzadszych przypadkach jest diagnozowana w odcinku piersiowym i szyjnym.

Objawy przepukliny kręgosłupa?

Objawy przepukliny kręgosłupa zależą od jej wielkości oraz umiejscowienia. W początkowym stadium, zmiany wywołują lekki ból pleców. Dolegliwości bólowe mogą w ogóle nie występować, w przypadku gdy dysk nie wywiera ucisku na nerw. Natomiast jeśli ucisk występuje, to pacjenci najczęściej odczuwają:

• ból, który nasila się podczas wykonywania ruchu
  • drętwienie ciała w obrębie występowania przepukliny
  • osłabienie sąsiadujących partii mięśniowych
  • pieczenie lub mrowienie, które promieniuje z odcinka lędźwiowego do stopy (przepuklina lędźwiowa)
  • pieczenie lub mrowienie między łopatkami oraz ból, który promieniuje do dłoni

Dolegliwości bólowe mogą wystąpić także podczas śmiania się, kasłania, kichania czy przebywania w niewłaściwej pozycji, np. garbienie się. Objawy najczęściej są jednostronnie – w zależności od lokalizacji przepukliny.

Przyczyny przepukliny kręgosłupa

Przepuklina kręgosłupa może mieć wiele przyczyn. Z wiekiem, krążki międzykręgowe tracą elastyczność i trudniej regenerują się. Z czasem podczas wykonywania ruchów skrętnych, może dojść do pęknięcia dysku. Przypadłość często pojawia się wskutek podnoszenia ciężarów i niewłaściwej pozycji ciała. Do czynników, które zwiększają ryzyko należą również:

• płeć – przepuklina częściej występuje u mężczyzn
  • nadwaga – wywołuje silniejszy ucisk kręgów na krążki międzykręgowe
  • praca fizyczna – zwłaszcza jeśli wymaga podnoszenia, pchania lub ciągnięcia ciężarów
  • geny – dolegliwość często występuje u osób, których bliscy również się z nią zmagali

Jak przebiega leczenie przepukliny kręgosłupa i kiedy operacja nie jest konieczna?

Przepuklina kręgosłupa przy mniejszym rozmiarze może nie wywoływać ucisku na korzeń nerwu. W takim przypadku pacjent nie odczuwa silnego bólu, a zabieg chirurgiczny nie jest wymagany na tym etapie. Krążki międzykręgowe z upływem lat tracą zdolność gromadzenia wody, przez co zaczynają się kurczyć. W efekcie ból może się zmniejszać, ale pomimo tego konsultacja lekarska jest potrzebna. To lekarz decyduje o dalszym leczeniu. W przypadku niewielkich przepuklin, stosowane jest leczenie zachowawcze. Chory powinien unikać podnoszenia ciężkich przedmiotów oraz przebywania w niewłaściwej pozycji ciała, t.j. garbienie się podczas pracy przy biurku. Jeśli zmiany wywołują nadmierne napięcie mięśni w danym obrębie ciała, to pomóc mogą manualne zabiegi fizjoterapii. Podczas wizyt, pacjent jest edukowany w zakresie wykonywania codziennych czynności. Operacja jest konieczna w przypadku większej przepukliny, która wywołuje silny ból i uniemożliwia codzienne funkcjonowanie.

Przepuklina kręgosłupa w początkowej fazie objawia się lekkim bólem w docinku lędźwiowym, piersiowym lub szyjnym kręgosłupa. Dlatego ważna jest diagnoza lekarska oraz ustalenie dalszego leczenia. Trzeba pamiętać, że operacja nie zawsze jest konieczna i dzięki odpowiednim zabiegom i codziennemu postępowaniu, można złagodzić ból i prawidłowo funkcjonować.