Kciuk narciarza, czyli uszkodzenie łokciowego więzadła pobocznego stawu śródręczno-paliczkowego kciuka,  jest urazem, który wbrew pozorom występuje nie tylko u osób uprawiających narciarstwo, lecz również inne dyscypliny sportu. Wysokim ryzykiem objęci są  bramkarze w grach zespołowych lub siatkarze. Jakie są przyczyny i objawy kciuka narciarza? Jak przebiega leczenie i fizjoterapia?
kciuk

Kciuk narciarza – przyczyny

Staw śródręczno-paliczkowy kciuka, wzmacniają struktury tkanek miękkich. Z kolei więzadło poboczne łokciowe, zapobiega podwichnięciu dłoniowemu paliczka bliższego. Pełni rolę ogranicznika naprężenia koślawego przy zgięciu stawu śródręczno-paliczkowego. Wskutek wystąpienia kciuka narciarza, dochodzi do uszkodzenia więzadła pobocznego łokciowego, znajdującego się po stronie przyśrodkowej. W rzadszych przypadkach dochodzi do uszkodzenia więzadła pobocznego promieniowego. W cięższych stopniach urazu,  może dojść do awulsji kostnej, czyli złamania podstawy paliczka. Nazwa wzięła się stąd, że przyczyną uszkodzenia jest upadek na wyprostowany kciuk dłoni, w której znajduje się kijek narciarski. W ten sposób dochodzi do  wymuszenia odwodzenia oraz przeprostu kciuka.

Kciuk narciarza – objawy występowania

Kciuk narciarza to uraz mechaniczny,  do którego najczęściej dochodzi w trakcie jazdy na nartach, ale nie tylko. Często występuje u osób, które uprawiają siatkówkę lub inne dyscypliny sportu. O objawach urazu najczęściej świadczą:
  • ból u podstawy kciuka
  • drętwienie w obrębie kciuka
  • zaczerwienienie, obrzęk i zwiększona tkliwość
  • osłabienie siły chwytu kciukiem i brak stabilności
  • patologiczne odchylenie odłokciowe kciuka w pozycji pełnego zgięcia lub ustawienie rotacyjne
Osoby, u których doszło do urazu, mają problemy z wykonywaniem codziennych czynności, np. trzymania długopisu, otwierania zamka kluczem w drzwiach, itd. Dlatego, jeśli wystąpią symptomy uszkodzenia struktur stawu, należy jak najszybciej udać się do lekarza.

Kciuk narciarza – stopnie uszkodzenia stawu

Rozróżnia się 3 stopnie kciuka narciarza, ze względu  na uszkodzenia struktur stawu. Należą do nich:
Stopień I – kciuk zachowuje stabilność, ale podczas jego odwiedzenia, pojawia się ból. Może też dojść do  częściowego uszkodzenia więzadła łokciowego pobocznego.
Stopień II – dochodzi do częściowego uszkodzenia więzadła. Podczas odwodzenia kciuka występuje silny ból oraz  niestabilność.
Stopień III – następuje całkowite uszkodzenie więzadła. Podczas próby ruchu kciukiem, pojawia się ból. Bezpośrednio po urazie powstaje obrzęk, a nawet zaczerwienienie skóry.

Leczenie kciuka narciarza

Leczenie kciuka narciarza jest dopasowane odpowiednio do stopnia uszkodzenia. W przypadku całkowitego uszkodzenia, konieczna jest operacja. Podczas zabiegu, chirurdzy doszywają uszkodzone więzadło w miejsce przyczepu pierwotnego na kości, przy użyciu szwu przezkostnego, kotwicy lub śruby. Z kolei w przypadku lżejszych urazów, prowadzone jest leczenie zachowawcze. Kciuk zostaje umieszczony w ortezie, co umożliwia unieruchomienie i odciążenie uszkodzonych struktur stawowych. W kolejnym etapie, stosowana jest fizjoterapia, która pozwala stopniowo zwiększać ruchomość stawu oraz siłę mięśni dłoni. Wykonywane są ćwiczenia, które zapobiegają sztywności stawowej oraz stopniowo zwiększają funkcjonalność kciuka.
Kciuk narciarza to uraz, który może wystąpić podczas uprawiania sportu. Najczęściej dochodzi do niego podczas upadku w trakcie jazdy na nartach. Jeśli po upadku odczuwalne są objawy bólowe, to należy jak najszybciej udać się do lekarza. W powrocie do pełnej funkcjonalności kciuka, kluczową rolę odgrywa fizjoterapia. Wrocław to miasto, w którym znajduje się nasz gabinet.