Katapleksja to choroba, która ogranicza wykonywanie niektórych czynności. Dochodzi do całkowitej lub częściowej utraty napięcia mięśniowego. Jakie są przyczyny, objawy i leczenie tej choroby?

katapleksja

Katapleksja – przyczyny wstępowania

Katapleksja, inaczej atonia mięśni to zaburzenie czynności ruchowych. Powoduje utratę napięcia mięśniowego, które często pojawia się u pacjentów pod wpływem silnych emocji. Po pewnym czasie napięcie samoistnie powraca. Katapleksja dotyczy mięśni poprzecznie prążkowanych ( z wyjątkiem mięśni oddechowych i gałkoruchowych) i występuje zazwyczaj obustronnie. Choroba ma podłoże neurologiczne oraz towarzyszą jej objawy psychiczne. Spowodowana jest niskim stężeniem hipokretyny, znajdującej się w płynie mózgowo – rdzeniowym. Atonia może być objawem – narkolepsji. Objawia się wzmożoną sennością w ciągu dnia. Wielu pacjentów samoistnie zasypia i cierpi na paraliż senny lub omamy. Dlatego są objęci stałą opieką medyczną. Atak katapleksji następuje często pod wpływem takich emocji jak: strach, silne wzruszenie lub śmiech.

Katapleksja – objawy choroby

Katapleksja może wystąpić w każdym wieku. W przypadku cięższej odmiany choroby, dochodzi do czasowego zaniku napięcia mięśniowego. Chory traci stabilizację i upada, co może stanowić zagrożenie dla życia. Istnieje również łagodniejsza odmiana choroby, która charakteryzuje się częściowym zanikiem napięcia, np. opadaniem głowy, mięśni twarzy lub wypadaniem przedmiotów z dłoni. Najczęściej pacjenci są świadomi nadchodzących ataków choroby, przez co mogą szybko zareagować, np. usiąść, aby uniknąć upadku. Diagnoza u wielu osób wywołuje stany depresyjne, przez co konieczne jest leczenie psychiatryczne. Do pozostałych objawów o łagodnym przebiegu należą:

1. skurcze mięśni twarzy
  2. samoistne ruchy języka
  3. opadająca powieka
  4. drżenia żuchwy i problemy z mową
  5. nagłe ugięcie kolan

Leczenie katapleksji

Leczenie katapleksji polega najczęściej na podawaniu leków z hydromaślanem sodu. Wielu chorych przyjmuje leki antydepresyjne, np.  inhibitory zwrotne serotoniny. Ważna jest odpowiednia higiena snu oraz umiarkowany tryb życia. Chorzy powinni unikać sytuacji, które mogą być niebezpieczne w przypadku nagłej utraty napięcia, np. praca na wysokościach. Należy ograniczyć kofeinę i alkohol. Pomimo że katapleksji nie można całkowicie wyleczyć, to poza środkami farmakologicznymi, pomóc może fizjoterapia. Dobrym rozwiązaniem są zabiegi wzmacniające siłę i wytrzymałość mięśni.

Katapleksja to choroba, która może objawić się w każdym wieku. Dlatego ważne jest, aby pacjent nauczył się odpowiednio postępować. Dzięki temu może uniknąć sytuacji zagrażających zdrowiu, a nawet życiu, np. podczas prowadzenia pojazdu. Odpowiedni tryb życia może sprawić, że napady staną się mniej intensywne.