Skuteczność zabiegów fizjoterapii, zależy w znacznej mierze od postawienia poprawnej diagnozy schorzenia, na które cierpli pacjent. Kolejnym czynnikiem wpływającym na rezultaty są odpowiednio dobrane zabiegi, a także postępowanie pacjenta. W jaki sposób może on szybciej uzyskać efekty zabiegów?

rehabilitacja

Odpowiednie przygotowanie do fizjoterapii

Odpowiednie przygotowanie do zabiegów fizjoterapii, pozwala prędzej rozpocząć terapię. Przede wszystkim trzeba powiedzieć o wszystkich chorobach współistniejących oraz ewentualnie przyjmowanych lekach. Podczas pierwszej wizyty, warto przedstawić wyniki badań lub kartę z historią choroby. Dzięki temu fizjoterapeuta może dobrać odpowiednie zabiegi, które nie kolidują z równolegle prowadzonym leczeniem. Bielizna oraz ubranie powinno zapewniać komfort podczas zabiegu. W przypadku zabiegów w obrębie kończyn (np. ćwiczenia wzmacniające lub rozciągające), można założyć wygodny dres.

Pozytywne nastawienie do zabiegów

Pozytywne nastawienie do zabiegów fizjoterapii, wpływa na efekty. Dlaczego? Ponieważ pacjenci z negatywnym podejściem, najczęściej nie stosują się do zaleceń fizjoterapeuty i nie współpracują z nim podczas wizyt. To utrudnia uzyskanie rezultatów. Dlatego warto zaufać specjaliście i zadbać o pozytywne samopoczucie, a w razie potrzeby skorzystać z pomocy psychologa.  Wewnętrzna motywacja wpływa na wytrwałość w systematycznym uczęszczaniu na zabiegi oraz wykonywaniu ćwiczeń w domu – w razie potrzeby. Dzięki temu efekty pojawiają się szybciej i są bardziej odczuwalne.

Szczerość w stosunku do fizjoterapeuty

Warto być szczerym i otwarcie mówić o swoich obawach lub ewentualnych  dolegliwościach, które mogą się pojawić w trakcie terapii. Im szerszą wiedzę posiada rehabilitant, tym lepiej może dopasować zabiegi. Dlatego należy mówić o symptomach, nawet jeśli pozornie wydają się niezwiązane ze schorzeniem lub zabiegami, np. bólu w danym obrębie ciała, złym samopoczuciu lub fizycznych niedomaganiach organizmu. Trzeba pamiętać, że każdy organizm może inaczej reagować na dany rodzaj zabiegów. Dlatego informacje ze strony pacjenta, pozwalają zastosować odpowiedni typ zabiegów.

Samoświadomość pacjenta

Po rozpoczęciu zabiegów fizjoterapii, warto obserwować reakcję swojego ciała. W razie zwiększonego bólu lub innych dolegliwości, należy poinformować o nich fizjoterapeutę. Ten sam zabieg u różnych pacjentów może przynosić efekty w różnym okresie. Dlatego trzeba kontrolować, w jakim tempie następuje poprawa zdrowia oraz w jakich momentach dolegliwości nasilają się, np. ból podczas pochylania się.

Warto zastosować powyższe zasady, aby zwiększyć skuteczność zabiegów fizjoterapii. Trzeba również pamiętać, że proces powrotu do sprawności ruchowej, polega na odpowiednim postępowaniu na co dzień. Dlatego trzeba stosować się do zaleceń fizjoterapeuty.