Hirudoterapia jest naturalną metodą leczenia różnych schorzeń z wykorzystaniem pijawek. Jednak do zabiegu wykorzystywany jest wyłącznie specjalny gatunek pijawek. Metoda została zakwalifikowana jako terapia pijawkowa przez  Międzynarodowej Klasyfikacji Procedur Medycznych ICD-9, pod numerem 99 991. Okazuje się, że może z powodzeniem być stosowana również w fizjoterapii. Na jakie dolegliwości pomaga?

pijawki w słoiku

Hirudoterapia – jakie pijawki są stosowane?

W Hirudoterapii wykorzystuje się gatunki pijawek z rodziny Hirudinidae. Należą do nich:  azjatycko-południowo-europejski Hirudo verbana, azjatycki Hirudo orientalis oraz Hirudo medicinalis tzw. (pijawka lekarska). Warto wiedzieć, że niektóre gatunki, mogą być toksyczne i wywoływać zakażenie. Dlatego w terapii stosuje się jedynie gatunki specjalnie hodowane w krajach Unii Europejskiej – w tym również w Polsce. Przed ich wykorzystaniem, przechodzą tzw. okres głodzenia, podczas którego zostają oczyszczone z toksyn znajdujących się w ślinie.

Dobroczynne substancje pochodzące z  gruczołów ślinowych pijawki lekarskiej

Podczas zabiegu hirudoterapii z gruczołów ślinowych pijawki lekarskiej do organizmu pacjenta przedostaje się wiele dobroczynnych substancji. Należą do nich m.in.:

• Bdelina- to inhibitor proteaz (trypsyna, chymotrypsyna, plazmina), który posiada silne działanie antytrypsynowe i antyplazminowe.
  • Hirudyna – zapobiega tworzeniu się skrzepów krwi, przez co przyspiesza wchłanianie krwiaków pourazowych.
  • Hementyna – rozpuszcza zakrzepy oraz chroni przed powstawaniem nowych.
  • Eglina – działa przeciwzapalnie oraz likwiduje wolne rodniki, odpowiedzialne m.in. za starzenie się komórek w organizmie.
  • Destabiliza – przyspiesza proces rozpuszczania skrzepów oraz pozytywnie wpływa na tworzenie się nowych włókien nerwowych.

Hirudoterapia – zastosowanie w fizjoterapii

Hirudoterapia wykazuje działanie przeciwzakrzepowe, fibrynolityczne i przeciwagregacyjne. Ze względu na właściwości zdrowotne, stosowana jest także w fizjoterapii u pacjentów z następującymi schorzeniami:

• choroba zwyrodnieniowa stawów i kości – w przypadku występowanie torbieli galaretowatej,  pijawki mogą przyspieszyć jej wchłanianie.
  • reumatyzm i zapalenie stawów – odpowiednie zastosowanie pijawek lekarskich przyspiesza likwidację stanu zapalnego i obrzęku
  • przykurcze w zakresie kończyn i szyi – terapia z użyciem pijawek, zmniejsza napięcie w wybranych mięśniach, głównie w okolicy przyczepów mięśnia oraz nad brzuścem
  • krwiaki pourazowe – przyspiesza rozpuszczanie krwiaków oraz zapobiega ich ponownemu powstawaniu
  • zespoły bólowe kręgosłupa i rwa kulszowa – systematyczne przykładanie pijawek, redukuje ból kręgosłupa oraz łagodzi rwę kulszową

Hirudoterapia to metoda, która pomaga zlikwidować wiele schorzeń. Dlatego stosowana jest również w fizjoterapii, m.in. w leczeniu stanów zapalnych, wywołanych zmianami w stawach lub kręgosłupie. Jednak przed zastosowaniem, lekarz musi zdiagnozować źródło bólu oraz wykluczyć ewentualne przeciwwskazania.