Gonartroza to inaczej zwyrodnienie stawu kolanowego, w którym dochodzi do degradacji chrząstki stawowej, zwiększa się ilość płynu wewnątrz stawu oraz dochodzi do uszkodzeń błony maziowej. Gonartroza jest jednym z najczęstszych schorzeń dotykających kończyny dolne. Schorzenie w znacznym stopniu dotyka osób w starszym wieku i wywołuje ból, zwłaszcza podczas poruszania się. Jakie są przyczyny, objawy i jak przebiega leczenie gonartrozy?
ból kolana

Gonartroza – objawy

W początkowych stadiach rozwoju, niektóre schorzenia stawów mogą nie wywoływać odczuwalnych objawów. To powoduje, że leczenie często rozpoczynane jest w zaawansowanej fazie zmian. Natomiast wraz z rozwojem gonartrozy, zaczynają pojawiać się:
  • ból kolana, który nasila się w trakcie chodzenia i w zaawansowanym stadium występuje również w stanie spoczynku kończyny
  • uczucie porannej sztywności
  • ograniczenie zakresu ruchomości stawu kolanowego
  • zmniejszenie siły mięśni kolan, co wywołuje jeszcze większe przeciążenie stawów
  • wysięk w jamie stawu (w okresie zaostrzenia choroby)
  • charakterystyczne trzaski i trzeszczenie podczas poruszania się
  • z czasem – pogrubienia obrysów stawu, zaburzenie jego osi (koślawość lub szpotawość)
Intensywność objawów gonartrozy zależy od stopnia zaawansowania, jednak w razie ich występowania, należy jak najszybciej udać się do lekarza i rozpocząć zabiegi fizjoterapii.

Przyczyny występowania  gonartrozy

Gonartroza, czyli zwyrodnienie stawu kolanowego występuje wskutek zwiększenia syntezy kolagenu – jednego z głównych budulców tkanki stawowej. Taki stan jest wywołany zwiększoną aktywnością  procesów naprawczych, w których biorą udział komórki zwane chondrocytami. W zdrowych stawach, równowaga między procesem syntezy (naprawczym) a niszczeniem  jest zachowana. Dzięki temu zniszczone tkanki zostają zastąpione nowymi, a stawy funkcjonują prawidłowo. Natomiast wskutek gonartrozy, dochodzi do zaburzenia tych procesów.
Ryzyko schorzenia zwiększają
  • przebyte urazy stawów
  • niewłaściwe odżywianie się
  • powtarzające się intensywne eksploatowanie stawu
  • nieprawidłowości w budowie i ustawienia stawu kolanowego
  • zaburzenia hormonalne
  • predyspozycje genetyczne
  • otyłość

U niektórych pacjentów nie można określić przyczyny występowania zwyrodnienia. W takich przypadkach występuje gonartroza idiopatyczna.

Jak przebiega leczenie gonartrozy?

Leczenie gonartrozy obejmuje: farmakoterapię, rehabilitację, a w zaawansowanym stadium nawet zabieg chirurgiczny. W przypadku występowania bólu i obrzęku kolana, stosowane są środki farmakologiczne. W niektórych przypadkach konieczny jest zabieg chirurgiczny i wszczepienie elementów zdegradowanego stawu. Natomiast kluczową rolę odgrywa fizjoterapia. Odpowiednio wcześnie rozpoczęte zabiegi, pozytywnie wpływają na regenerację stawu, redukują ból oraz zwiększają sprawność ruchową. Rehabilitacja jest ważna również po zabiegu chirurgicznym, ponieważ przyspiesza regenerację, zapobiega powstawaniu zrostów pooperacyjnych oraz umożliwia powrót do aktywności fizycznej bez bólu.
Gonartroza to zmiany zwyrodnieniowe stawu kolanowego, które z czasem wywołują ból i uniemożliwiają codzienne funkcjonowanie. Dlatego w przypadku wystąpienia objawów, warto jak najszybciej udać się do lekarza i rozpocząć leczenie. Zabiegi manualne we wczesnym etapie choroby, mogą uchronić przed zabiegiem chirurgicznym.