Mukowiscydoza to choroba genetyczna, która występuje wskutek mutacji genu, odpowiedzialnego za syntezę błonowego kanału chlorkowego CFTR. Istnieją różne typy mutacji, a choroba jest nieuleczalna. Jednak odpowiednie leczenie i postępowanie fizjoterapeutyczne, może złagodzić objawy i spowolnić rozwój schorzenia. Na czym polega rehabilitacja?

mukowiscydoza

Mukowiscydoza – objawy choroby

Mukowiscydoza wywołuje szereg niebezpiecznych objawów. Należą do nich:

• przewlekły stan choroby oskrzeli i płuc, wywołuje uciążliwy kaszel i duszności
  • krwioplucie
  • przewlekłe zapalenie zatok przynosowych
  • niewydolność enzymatyczna trzustki
  • powiększony brzuch
  • zaburzenia procesu trawienia i zmniejszone przyswajanie składników odżywczych
  • zwiększone wydzielanie chlorku sodu przez gruczoły potowe

Leczenie i fizjoterapia w mukowiscydozie

Po zdiagnozowaniu mukowiscydozy rozpoczyna się proces leczenia. Chory za pomocą inhalatorów przyjmuje środki rozszerzające oskrzela, przeciwzapalne, antybiotyki oraz mukolityki. Natomiast w postępowaniu fizjoterapeutycznym stosowane są następujące zabiegi:

Drenaż oskrzelowy

Drenaż oskrzelowy obejmuje najczęściej kilka pozycji, podczas których dokonywane jest oklepywanie chorego. To pozwala usunąć zalegającą wydzielinę. Do kluczowych pozycji należą:

1. Leżenie na brzuchu z głową skierowaną lekko w dół – przeprowadzany jest drenaż płatów dolnych płuc.
  2. Ułożenie na lewym boku z głową skierowaną w dół – przeprowadzane jest drenowanie płatu środkowego prawego. Natomiast w trakcie leżenia na prawym boku, drenowany jest płat środkowy lewy.
  3. Ułożenie na prawym boku z rotacją tułowia do tyłu i głową skierowaną w dół – wykonuje się drenaż języczka płuca prawego.
  4. Leżenie na plecach z głową skierowaną w dół – przeprowadza się drenaż segmentów podstawowych przednich obu płuc.
  5. Ułożenie na wznak – umożliwia drenowanie segmentów przednich obu płatów górnych.
  6. Siad z lekkim pochyleniem tułowia do przodu – drenowane są segmenty tylne obu płatów górnych.

Zabiegi kinezyterapii

Chorzy na mukowiscydozę w różnym stopniu tolerują wysiłek fizyczny. Pomocne są manualne zabiegi wzmacniające wytrzymałość i siłę mięśni. Intensywność zależy od stopnia rozwoju choroby i dobierana jest indywidualnie. Fizjoterapia obejmuje również ćwiczenia oddechowe, które wzmacniają układ oddechowy i dotleniają organizm.

Mukowiscydoza to nieuleczalna choroba, która wymaga odpowiedniego postępowania. Przyjmowanie leków oraz systematyczne zabiegi fizjoterapii, pozwalają złagodzić jej objawy oraz usprawniają codzienne funkcjonowanie.