Fizjoterapia, rehabilitacja i osteopatia to pojęcia, które są sobie bliskie. Jednak w praktyce istnieją między nimi pewne różnice, m.in. w zakresie terapii oraz zasadzie wykorzystywanej w leczeniu schorzeń. Na czym polegają te różnice w praktyce?

fizjo

Czym jest fizjoterapia?

Fizjoterapia jest nauką o naturalnych metodach leczenia, które są oparte na różnych formach energii fizycznej, występującej w środowisku człowieka. Należą do nich m.in. ruch, bodźce mechaniczne, kinetyczne, termiczne, świetlne i elektryczne. Zgodnie z definicją Światowej Konfederacji Fizjoterapii, fizjoterapia to usługi świadczone pacjentom, których celem jest przywracanie i utrzymywanie w maksymalnym stopniu sprawności ruchowych i funkcjonalnych. Takie usługi mogą być świadczone wyłącznie przez fizjoterapeutę, ponieważ osoba ta posiada kompetencje do oceny i badania sprawności pacjenta oraz do planowania i stosowania odpowiednich zabiegów. Fizjoterapia zajmuje się likwidowaniem skutków, łagodzeniem objawów chorobowych oraz przywracaniem prawidłowej sprawności ruchowej. Zabiegi są planowane i dobierane indywidualnie – odpowiednio do stanu pacjenta.

Czym jest rehabilitacja?

Rehabilitacja obejmuje wiele procesów, których celem jest przywrócenie prawidłowego funkcjonowania pacjenta w maksymalnym stopniu. Obejmuje nie tylko zabiegi fizjoterapii, lecz także psychoterapii. Skierowana jest w znacznym stopniu do osób, które wskutek urazu mechanicznego lub choroby, zostały wykluczone z codziennego funkcjonowania w społeczeństwie. Pojęcie rehabilitacji obejmuje wszelkie postępowanie, które pozwala pacjentowi powrócić w maksymalnym stopniu do funkcjonowania do stanu sprzed momentu zdarzenia, które zaburzyło to funkcjonowanie, np. wypadek komunikacyjny. Rehabilitant skupia się nie tylko na niwelowaniu skutków urazu lub choroby, lecz także na działaniach profilaktycznych, których celem jest zapobieganie nawrotowi negatywnej sytuacji. Mogą to być m.in. ćwiczenia wykonywane przez pacjenta w domu lub systematyczne masaże.

Czym jest osteopatia?

Osteopatia zaliczana jest do medycyny niekonwencjonalnej. Terapeuta za pomocą dłoni, stawia diagnozę oraz dopasowuje leczenie dysfunkcji. Osteopata to specjalista, który zajmuje się leczeniem schorzeń za pomocą technik manualnych. Może nim zostać magister fizjoterapii lub lekarz, który posiada ukończone  podyplomowe studia medycyny osteopatycznej. Terapia opiera się na wiedzy, którą posiada terapeuta w zakresie anatomii i fizjologii oraz  biomechaniki układu kostno-mięśniowego. Osteopatia opiera się na zasadzie, że organizm ludzki posiada zdolności do samoregeneracji, jeśli zostaną aktywowane odpowiednie procesy naprawcze. Techniki manualne obejmują delikatną pracę na tkankach oraz wewnętrznych narządach. Dzięki temu można zniwelować napięcie, usprawnić krążenie krwi i limfy raz zwiększyć sprawność ruchową danego narządu.

Fizjoterapia, rehabilitacja i osteopatia mają na celu przywrócenie prawidłowego funkcjonowania pacjenta z okresu sprzeda choroby lub urazu. Fizjoterapia i osteopatia obejmuje przywrócenie sprawności fizycznej. Z kolei rehabilitacja obejmuje zabiegi przywracające sprawność ruchową,  a także psychoterapię.