Elektroakupunktura jest połączeniem klasycznej akupunktury oraz prądu, za pomocą którego można oddziaływać na wybrane punkty akupunkturowe w ciele. Podobnie jak klasyczna akupunktura, opiera się na zasadzie przepływu energii życiowej po poszczególnych punktach według meridianów. Jakie efekty w fizjoterapii może przynieść elektroakupunktura?

elektroakupunktura

Jak przeprowadzany jest zabieg elektroakupunktury?

Elektroakupunktura polega na stymulacji przepływu energii w meridianach, czyli liniach łączących punkty akupunkturowe. W zabiegu jednocześnie stosuje się 2 metody stymulacji:

• nakłuwając punkty akupunkturowe specjalnymi igłami
  • stymulację punktów za pomocą prądu galwanicznego (stałego) lub impulsowego (modulowanego)

Zaletą elektroakupunktury jest fakt, że nie wymaga tak precyzyjnego wprowadzenia igieł w punkty, jak podczas klasycznej akupunktury. Dzieje się tak z uwagi na stymulację prądem, która obejmuje znacznie większy obszar niż sama igła. W trakcie zabiegu ciało pacjenta poddawane jest stymulacji prądem zmiennym w zakresie 10-500 µA i napięciu maksymalnym 5V oraz częstotliwość 10 Hz. U niektórych pacjentów stosuje się wyższe parametry, ale czas zabiegu zostaje skrócony, aby nie doszło do uszkodzenia tkanek.

Przebieg zabiegu elektroakupunktury

Pierwszym krokiem do przeprowadzenia elektroakupunktury jest wywiad z pacjentem. Dzięki temu można określić, w których punktach umieścić specjalne igły. Stosowane są igły miedziane, ponieważ doskonale przewodzą impulsy elektryczne. Następnie igły zostają podłączone do urządzenia generującego napięcie o określonych parametrach. Częstotliwość jest dobierana indywidualnie, w zależności od celu – rozproszenie lub skoncentrowanie energii w poszczególnych punktach. To sprawia, że przepływ energii w meridianach zostaje przywrócony. Wykorzystuje się zawsze parzystą liczbę igieł, aby wytworzyć zamknięty łuk przepływu prądu między nimi. Jeśli pacjent boi się nakłuwania ciała, to stosowane są elektrody zewnętrze – przykładane do skóry. Czas trwania elektroakupunktury wynosi najczęściej od 10 do 30 minut i jest dobierany indywidualnie.

Na jakie schorzenia pomaga elektroakupunktura?

Elektroakupunktura umożliwia wykrycie zaburzeń w przepływie energii i tym samym źródła niektórych schorzeń. Jest to możliwe, ponieważ punkty akupunkturowe posiadają inne wartości elektryczne niż pozostałe obszary ciała. Dlatego metoda elektroakupunktury pozwala zwalczyć następujące schorzenia:

• przewlekłe bóle pleców, mięśni, stawów i kręgosłupa
  • bóle migrenowe
  • niedowład i porażenie mięśni
  • nerwobóle i rwa kulszowa
  • zapalenie narządów stawów, mięśni lub ścięgien

Pomimo efektów, które przynosi zabieg elektroakupunktury, nie mogą skorzystać z niego pacjenci, którzy:

• cierpią na padaczkę lub epilepsję
  • po przebytym udarze mózgu
  • z chorobami serca
  •  z wszczepionym rozrusznikiem serca

Elektroakupunktura pomaga w leczeniu wielu dolegliwości bólowych. Dlatego w przypadku, gdy inne metody nie pomagają, warto skorzystać z tego zabiegu.