Dolegliwości bólowe kręgosłupa po porodzie są spowodowane zmianami, które zachodzą w sylwetce kobiety. Jej ciało zmienia się w okresie ciąży, a także po urodzeniu dziecka. U ciężarnych kobiet dochodzi do zmniejszonej stabilizacji odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Występują zmiany podparcia kolumny kręgosłupa w segmencie ruchowym z trzypunktowego na dwupunktowy. Po urodzeniu dziecka kręgosłup zaczyna powracać do stanu sprzed ciąży, ale to utrudniony proces z uwagi na rozciągnięte mięśnie brzucha. Przez to ciężar ciała spoczywa głównie na mięśniach grzbietu i przykręgosłupowych.

mama i noworodek

Dolegliwości bólowe kręgosłupa po porodzie – przyczyny

Dolegliwości bólowe kręgosłupa po porodzie związane są z nadmiernym obciążeniem mięśni przykręgosłupowych, wskutek osłabienia i rozciągnięcia mięśni brzucha. Mięśnie grzbietu również są znacznie osłabione, przez co nie stabilizują odpowiednio kręgosłupa. To powoduje, że krążki międzykręgowe (potocznie dyski) są nadmiernie uciskane przez kręgi. Brak dolegliwości bólowych kręgosłupa po porodzie, nie oznacza, że nie wystąpią w późniejszym okresie. Młoda mama musi podnosić dziecko oraz karmić je, przez co często się garbi i obciąża plecy. Przed porodem dochodzi do rozluźnienia układu kostno-więzadłowego i taki stan utrzymuje się przez długi czas po urodzeniu dziecka. W wyniku tego ból może się nasilać.

Rehabilitacja przy dolegliwościach bólowych kręgosłupa po porodzie

W likwidacji dolegliwości bólowych kręgosłupa po porodzie pomaga odpowiednia rehabilitacja. Wykonywany jest masaż, który usuwa napięcie mięśni pleców. Natomiast głównym celem terapii manualnej jest wzmocnienie osłabionych mięśni i aparatu więzadłowo-stawowego. Dzięki temu kręgosłup szybciej powraca do stanu sprzed ciąży, a bóle ustępują. Ćwiczenia są dobierane indywidualnie z uwzględnieniem ewentualnych, przewlekłych schorzeń kręgosłupa. Natomiast zabiegi zwiększają elastyczność mięśni, ich siłę oraz przyspieszają regenerację uszkodzonych struktur.

Dolegliwości bólowe kręgosłupa po porodzie to problem, który dotyka wielu kobiet. Dlatego poza prawidłową rehabilitacją, ważne jest unikanie przewlekłego garbienia się. Dziecko natomiast należy podnosić na lekko ugiętych nogach, aby nie przeciążać kręgosłupa i mięśni grzbietu.