Uszkodzenia stożka rotatorów – objawy i leczenie

Stożek rotatorów tworzą ścięgna czterech mięśni: nadgrzebieniowego, podgrzebieniowego, podłopatkowego i obłego mniejszego. Umożliwia unoszenie oraz obracanie ramienia, a także stabilizuje głowę kości ramiennej w zagłębieniu panewki w stawie oraz stabilizuje staw ramienny podczas skurczu innych dużych mięśni krzyżujących się z barkiem. Jednak wskutek urazu lub zmian degeneracyjnych w ścięgnie, dochodzi do uszkodzenia stożka rotatorów. Jak rozpoznać ten uraz oraz w jaki sposób przebiega jego leczenie?

bark kobiety

Uszkodzenie stożka rotatorów – przyczyny

Uszkodzenie stożka rotatorów może być spowodowane zmianami zwyrodnieniowymi ścięgien oraz mięśni obręczy barkowej. W takim przypadku proces uszkodzenia postępuje cały czas i na początku nie wywołuje odczuwalnych objawów. Inną przyczyną może być uraz, wskutek wykonywania powtarzalnych czynności z ręką w górze, np. gra w siatkówkę, koszykówkę lub praca fizyczna, malowanie i tynkowanie sufitów, itd. W takim przypadku schorzenie może rozwijać się przez wiele lat. Natomiast w wyniku upadku na prostą rękę lub nagłego dźwignięcia ciężaru z rotacją ramienia, może dojść do ostrego urazu. Inną przyczyną jest zwapnienie ścięgna, wskutek długotrwałego występowania stanu zapalnego. Dochodzi wtedy do odkładania złogów wapniowych.

Uszkodzenie stożka rotatorów – objawy

Objawy uszkodzenia stożka rotatorów są następujące:

• ostry ból w okolicy barku oraz ograniczenie sprawności ruchowej – pojawia się nagle, np. po dźwignięciu ciężaru lub stopniowo wskutek postępujących zmian degradacyjnych
  • osłabienie siły i wytrzymałości mięśni
  • ból może występować w nocy, wyniku spania na ramieniu
  • dolegliwości bólowe nasilają się podczas aktywności fizycznej, np. przy sięganiu po przedmiot na górnej półce
  • w zaawansowanym stadium występują odczuwalne trzaski oraz przeskakiwanie w stawie barkowym

Uszkodzenie stożka rotatorów wstępnie jest rozpoznawane za pomocą badania USG lub rezonansu magnetycznego (RM).  USG najczęściej jest wykonywane podczas ruchu ramienia, aby dokładnie zobrazować stopień uszkodzenia ścięgien stożka rotatorów. Lekarz ocenia, czy doszło do częściowego lub całościowego zerwania ciągłości włókien ścięgien stożka rotatorów. Natomiast rezonans magnetyczny umożliwia jeszcze dokładniejsze ustalenie zmian.

Uszkodzenie stożka rotatorów – leczenie

W ciężkim przypadku zerwania ścięgna stożka rotatorów stosowane jest leczenie artroskopowe. Z użyciem kamer, zerwane włókna ścięgna zostają przyszyte do guzka większego. Zabieg wykonuje się z użyciem specjalnych implantów mocujących, a ręka zostaje całkowicie unieruchomiona na określony czas. Kluczową rolę w powrocie do zdrowia pełni rehabilitacja. Zabiegi fizjoterapii są również przeprowadzane u osób z degeneracyjnymi zmianami, które nie wywołują objawów i nie utrudniają funkcjonowania. Natomiast po operacji, zabiegi rozpoczynane są już po kilku dniach, aby zmniejszyć napięcie mięśni w okolicy barku. Obejmują one także pracę na bliznach, a pierwszy etap trwa najczęściej do 6 tygodni. Natomiast w późniejszym etapie, fizjoterapia obejmuje ćwiczenia wzmacniające mięśnie oraz zwiększające zakres ruchowy barku. Celem dalszych zabiegów jest także zniwelowanie bólu oraz napięcia w strukturach mięśniowo – powięziowych obręczy barkowej.

W przypadku wystąpienia pierwszego etapu uszkodzenia stożka rotatorów stosuje się leczenie zachowawcze, polegające na zniwelowaniu stanu zapalnego, złagodzeniu bólu i przywróceniu prawidłowej funkcji. Początkowo, zaleca się odciążanie uszkodzonych struktur. Dodatkowo, można zastosować zabiegi fizykalne, takie jak: krioterapię, fonoforezę czy laser. Podstawą leczenia jest natomiast terapia manualna.

Uszkodzenie stożka rotatorów może wystąpić u każdego, natomiast kluczową rolę odgrywa jak najszybsze rozpoczęcie fizjoterapii w celu uniknięcia operacji. Natomiast w wyniku ostrego urazu po przebytej artroskopii, rehabilitacja jest niezbędna do odzyskania całkowitej sprawności ruchowej barku.