Strzelanie palcami – czy jest szkodliwe?

Strzelanie palcami jest popularne zarówno wśród młodych, jak i starszych osób. Często wykonywane z czasem staje się nawykiem. Czasami jest celowe, a w innych przypadkach nieświadome. Istnieje wiele opinii na temat wpływu tego nawyku na stawy palców. Czy strzelanie palcami rzeczywiście może z czasem je uszkadzać?

dłonie

Strzelanie palcami – jak powstaje ten odgłos?

Wbrew pozorom charakterystyczny ,,trzask” powstający wskutek strzelania palcami nie jest wynikiem ocierania o siebie kości stawowych. Powstaje w wyniku wytwarzania pęcherzyków gazu w mazi stawowej, która pokrywa stawy i zabezpiecza je przed ocieraniem. Każdy staw (w tym stawy palców) otoczony jest płynem maziowym o gęstej strukturze. W trakcie zginania lub strzelania palcami dochodzi do oddalenia od siebie powierzchni stawowych. Torebka stawowa ulega rozciąganiu, dzięki czemu obniża się ciśnienie w jej obrębie. Dochodzi natomiast do powstawania pęcherzyków gazu w mazi stawowej, co objawia  się strzelaniem. Pęcherzyki rozpuszczają się po ok. 30 minutach. Dlatego dopiero po upływie tego czasu można ponownie strzelić palcami.

Strzelanie palcami – czy może uszkadzać stawy?

Strzelanie palcami zwiększa ruchomość stawów oraz prowadzi do ich rozluźnienia, co w dłuższej perspektywie może powodować zbyt duże ,,luzy”. Obsesyjne poddawanie stawów palców rozciąganiu i kurczeniu może wywołać urazy tkanek miękkich. Według niektórych naukowców prowadzi również do osłabienia mięśni palców i siły uścisku. Jednak najczęściej dotyczy to osób o niskiej aktywności fizycznej. W ciągu dnia w ciele gromadzi się napięcie, które może zostać rozładowane przez aktywność fizyczną.

Brak ruchu wywołuje potrzebę uwolnienia napięcia za pomocą strzelania palcami. W ten sposób dochodzi do rozluźnienia, ale tylko na kilka godzin. Częste strzelanie palcami powoduje z czasem rozlewanie się płynu maziowego, a kości stawów zaczynają o siebie ocierać. W ten sposób zwiększa się ryzyko wystąpienia zwyrodnienia, które objawia się sztywnością stawów, deformacją uszkodzonej części i ogromnym bólem wzmagającym się w trakcie zaciskania palców (podczas chwytania przedmiotów).

Wielokrotne strzelanie palcami w ciągu dnia przez kilka lat może przyczynić się do powstania zmian w stawach. Wiele osób stosuje trik, aby nieświadomie rozładowywać napięcie powstałe w ciągu dnia. Dlatego warto codziennie zadbać o odpowiednią aktywność fizyczną, która nie tylko pozwala rozluźnić ciało, lecz także zwiększa wydzielanie serotoniny i dopaminy – hormonów szczęścia. U pacjentów, którzy cierpią na bóle stawów palców rąk stosujemy odpowiednie zabiegi oraz zalecamy ćwiczenia palców we własnym zakresie.

Odpowiedz

Możesz użyć tych tagów i atrybutów HTML :

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>