Rwa kulszowa – objawy, przyczyny i leczenie

Rwa kulszowa to silny ból, który pojawia się w plecach i nogach. Często uniemożliwia samodzielne funkcjonowanie chorego. Występuje nagle i niespodziewanie, nawet podczas niewielkiego wysiłku. Schorzenie często jest nazywane atakiem korzonków nerwowych. Jakie są objawy, przyczyny i jak przebiega leczenie rwy kulszowej?

mężczyzna trzymający sie za plecy

Rwa kulszowa – objawy

W przypadku schorzenia, którym jest rwa kulszowa, objawy są charakterystyczne. Nasi pacjenci często skarżą się na ostry, kłujący, a nawet piekący ból, który pojawia się w kręgosłupie, przeszywa pośladek udo i promieniuje do palców stopy. Występuje nagle podczas schylania, podnoszenia nawet niewielkich ciężarów lub kichnięcia. Dolegliwości bólowe zależą to tego, która część nerwu kulszowego została uciśnięta. Jednak ból nasila się przy próbie nawet najmniejszego ruchu, przez co wielu pacjentów nie może samodzielnie wstać z łóżka. Podczas ataku rwy kulszowej, niektórzy pacjenci cierpią na zaparcia lub niedowład mięśniowy, który skutkuje m.in. uciekającą stopą podczas chodzenia. Kichanie, kaszel lub śmiech nasilają dolegliwości bólowe, ponieważ podnoszą ciśnienie płynu mózgowo-rdzeniowego, wskutek czego dochodzi do zwiększenia ucisku na nerw kulszowy. Jak rozpoznać rwę kulszową? Wystarczy położyć się plecami na podłodze i lekko unieść wyprostowaną nogę. Jeżeli pojawi się ostry ból, który uniemożliwi swobodne uniesienie stopy, to będzie świadczyło o występowaniu rwy kulszowej.

Rwa kulszowa – przyczyny

Jeżeli chodzi o ból, który powoduje rwa kulszowa, przyczyny leżą w ucisku nerwu kulszowego. Jak do tego dochodzi? Między kręgami znajdują się dyski, czyli krążki o galaretowatej strukturze, których celem jest zapobieganie ocieraniu o siebie kręgów. W ten sposób chronią kręgi przed degradacją, ponieważ są pewnego rodzaju amortyzatorami podczas wstrząsów. Natomiast, gdy dyski zaczynają wystawać poza oś kręgosłupa, dochodzi do ucisku nerwu kulszowego. Wskutek tego chory odczuwa silny i paraliżujący ból. Często u pacjentów, którzy się do nas zgłaszają, taki stan jest spowodowany zwyrodnieniami kręgosłupa. Poza tym przyczynami mogą być:

• Nadwaga, cukrzyca lub brak ruchu, który prowadzi do osłabienia mięśni przykręgosłupowych, przez co łatwo dochodzi do deformacji dysków.
  • Ciąża – to okres, podczas którego występują przeciążenia kręgosłupa w wyniku zwiększania masy ciała. To osłabia mięśnie brzucha i przykręgosłupowe, które nie wytrzymują przeciążeń, przez co dyski zaczynają się wysuwać i powodują ucisk na nerw. Dlatego podczas ciąży kluczową rolę pełni rehabilitacja, która m.in. wzmacnia mięśnie przykręgosłupowe. To pozwala utrzymać prawidłową postawę oraz uniknąć schorzeń kręgosłupa również w przyszłości.
  • Niewłaściwa dieta- na rwę kulszową często zapadają osoby, które spożywają ubogie ilości wapnia, soli mineralnych oraz witamin w diecie. Dlatego powinno znaleźć się w niej jak najwięcej warzyw i owoców.
  • Działanie niskiej temperatury – to również jedna z przyczyn schorzenia u osób, które poddały ciało gwałtownemu oziębieniu, np. podczas leżenia na zimnej lub wilgotnej powierzchni.

Rwa kulszowa – leczenie

W leczeniu rwy kulszowej niezbędna jest fizjoterapia. Pacjent powinien unikać w tym czasie przeciążania kręgosłupa, aby nie zaostrzać objawów. Fizjoterapeuta dobiera odpowiednie ćwiczenia, które wykonuje wraz z pacjentem. Ich celem jest rozciąganie oraz wzmocnienie ważnych partii mięśni. Kolejną metodą leczenia jest masaż manualny, którego celem jest:

• likwidacja napięcia powstałego w mięśniach
  • pobudzenie produkcji endorfin, które częściowo niwelują ból

Masaż wykonywany przez fizjoterapeutę to jeden z kluczowych elementów leczenia rwy kulszowej. U niektórych pacjentów często stosujemy też taping, czyli naklejanie specjalnych taśm, które pomagają utrzymać prawidłową postawę ciała i zmniejszają ból.

Rwa kulszowa to uciążliwa przypadłość, ponieważ paraliżujący ból uniemożliwia samodzielne funkcjonowanie. Najczęściej pojawia się w nieoczekiwanym momencie. Dlatego warto jak najszybciej rozpocząć ćwiczenia rehabilitacyjne, aby nie dopuścić do zaostrzenia objawów. Pacjent powinien dostosować się do zaleceń rehabilitanta, aby szybciej powrócić do zdrowia i uniknąć nawrotu bólu.