Rehabilitacja w leczeniu tężyczki

Tężyczka, czyli nadpobudliwość połączeń nerwowo – mięśniowych wywołuje szereg dokuczliwych objawów, do których należą m.in. niekontrolowane skurcze mięśni, którym może towarzyszyć silny ból. Nazwa wzięła się od ,,tężenia mięśni”. Ponadto objawami, na które warto zwrócić uwagę to drgania i mrowienie mięśni, także w trakcie spoczynku, np. w pozycji siedzącej. Przyczyną często jest przewlekły niedobór wapnia, wywołany wieloma czynnikami, np. niezdrową dietą, zespołem złego wchłaniania, chorobami tarczycy, itd. Poza leczeniem farmakologicznym, pomocne mogą okazać się zabiegi fizjoterapeutyczne. Na czym polegają?

uśmiechnięta kobieta podczas masażu

Wpływ rehabilitacji na leczenie tężyczki

Odpowiednie zabiegi rehabilitacyjne przywracają prawidłową funkcję mięśniom, które są poddawane częstym skurczom oraz przewlekłemu napięciu. Taki stan negatywnie odbija się na ich strukturach i powoduje osłabienie. Z tego względu zwiększa się ryzyko wystąpienia urazu, np. nadciągnięcia mięśnia. Natomiast w fizjoterapii doskonale sprawdzają się techniki opracowywania tkanek miękkich. Dobre efekty u osób z tężyczką przynosi manipulacja powięziowa. Mięśnie nigdy nie pracują w 100% w odizolowaniu (lecz grupowo), dlatego technika skupia się na niwelowaniu napięcia całego ciała, a nie tylko w miejscach objętych bólem.

Podczas testów funkcjonalnych fizjoterapeuta obserwuje, jak dana część ciała pacjenta reaguje na ruch w różnych fazach. Celem zabiegu jest wywołanie przekrwienia mięśni oraz lekkiego stanu zapalnego w celu przywrócenia tkankom prawidłowej elastyczności. Metoda polega na wykonywaniu mocnego ucisku i masowaniu danych partii mięśni. Ponadto ważną rolę pełni edukacja pacjenta na temat rozluźniania mięśni po każdym wysiłku fizycznym oraz skurczach. Ćwiczenia oddechowe są kluczowym elementem terapii i są  przeprowadzane przede wszystkim u pacjentów, którzy cierpią na tężyczkę związaną z hiperwentylacją. W trakcie zajęć pacjenci uczą się prawidłowego oddychania, aby nie dopuścić do powikłań zdrowotnych.

Kluczowa kwestia w rehabilitacji pacjenta z tężyczką

Pacjenci cierpiący na tężyczkę mają zwiększoną wrażliwość na dotyk, przez co zabiegi fizjoterapeutyczne muszą być bardziej delikatne niż w innych przypadkach. Każdy ucisk jest odczuwany mocniej niż jakim jest w rzeczywistości, dlatego w szczególności dyskomfort mogą odczuwać osoby z niskim progiem bólu. Dlatego każda osoba z z  takim zaburzeniem, powinna poinformować o nim fizjoterapeutę przed rozpoczęciem zabiegów, aby odpowiednio dopasował ich intensywność.

Odpowiednia rehabilitacja znacznie wspomaga leczenie tężyczki, a dokładnie pozbycie się uciążliwych objawów. Dzięki zabiegom, struktura tkanki mięśniowej odzyskuje elastyczność, poprawia się ukrwienie i redukuje ryzyko wystąpienia urazu wskutek przewlekłego napięcia.