Mięśnie Kegla – czym są i jak je ćwiczyć?

Mięśnie Kegla to mięśnie dna miednicy, które zmniejszają ryzyko wystąpienia nietrzymania moczu oraz obniżania się narządów wewnętrznych. Ponadto pełnią kluczową rolę podczas porodu. Jednak to nie wszystkie funkcje tych mięśni, ale warto wykonywać odpowiednie ćwiczenia, aby je wzmocnić. Zasada ta dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Co warto wiedzieć o mięśniach Kegla?

 

kobieta trzymająca się za podbrzusze

 

Mięśnie Kegla u kobiet – lokalizacja i funkcje?

Mięśnie Kegla u kobiet umiejscowione są między okolicą pochwy a odbytem. Ich początek znajduje się na kości łonowej, a koniec na kości guzicznej. Natomiast struktura jest podobna do hamaka, na którym spierają się poszczególne narządy: pęcherz, macica, cewka moczowa oraz odbytnica.  O mięśnie Kegla w szczególności powinny dbać kobiety w ciąży. Im bardziej elastyczne, tym mniejsze ryzyko pęknięcia krocza podczas porodu. Ponadto struktura pochwy po urodzeniu dziecka prędzej ulega obkurczeniu, a młoda mama szybciej wraca do formy. Mięśnie Kegla najczęściej ulegają osłabieniu wskutek ciąży i porodu, ponieważ ich struktura ulega nadmiernemu rozciągnięciu.

Mięśnie Kegla – dlaczego każda kobieta powinna je ćwiczyć?

Silne mięśnie Kegla zmniejszają prawdopodobieństwo wystąpienia wielu dolegliwości zdrowotnych. Jakie korzyści przynoszą systematyczne ćwiczenia? Należą do nich:

  • zmniejszenie ryzyka nietrzymania moczu, które może pojawić się w późniejszym okresie życia
  • utrzymywanie macicy na właściwym miejscu u kobiet, które urodziły dziecko
  • prawidłowe ułożenie płodu, lżejszy poród oraz szybszy powrót do formy
  • silniejsze doznania podczas stosunku seksualnego

Mięśnie Kegla najczęściej są kojarzone z płcią żeńską, jednak w praktyce powinni dbać o nie również mężczyźni. 

Mięśnie Kegla u mężczyzn – lokalizacja i funkcje

Mięśnie Kegla u mężczyzn znajdują się między nasadą penisa a odbytem. Odpowiadają za utrzymanie moczu oraz wpływają na siłę erekcji. Niestety wielu mężczyzn nawet nie zdaje sobie sprawy z obecności tych mięśni. Natomiast ich systematyczne trenowanie pozwala uniknąć problemów zdrowotnych, np.: nietrzymania moczu, problemów z prostatą i erekcją. Dlatego żaden mężczyzna, który dba o swoje ciało i zdrowie, nie powinien zaniedbywać tego obszaru.

Mięśnie Kegla – jak prawidłowo je ćwiczyć?

Mięśnie Kegla można ćwiczyć praktycznie wszędzie i warto robić to systematycznie. Ważne jest natomiast ich ,,wyczucie” w swoim ciele(praca nad świadomością swojego ciała to podstawa). Można to zrobić bardzo prosto, bo wystarczy tylko podczas oddawania moczu wstrzymać strumień. To właśnie mięśnie, które się napinają, są mięśniami Kegla. Nie należy jednak przeprowadzać takiego testu zbyt często, aby nie spowodować zaburzeń w układzie moczowym. Natomiast ćwiczenia polegają na napinaniu oraz rozluźnianiu tych mięśni i należy je wykonywać z opróżnionym pęcherzem. Dobry efekt przynosi wykonywanie 3 serii po 5 -6 powtórzeń codziennie. W tym celu można wygodnie usiąść, następnie napiąć mięśnie Kegla przez 5 sekund – z czasem czas napięcia można wydłużać do 10 sekund. Po tym czasie powinno nastąpić pełne rozluźnienie przez 5 sekund i ponowne napięcie. Taki cykl to jedno powtórzenie.

Ćwiczenia mięśni Kegla przeznaczone są zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Warto je wykonywać systematycznie, aby zapobiec nietrzymaniu moczu, a także podnieść komfort życia seksualnego. Taki ,,trening” można przeprowadzać w każdym miejscu, np. podczas siedzenia w autobusie, samochodzie, w pracy, itd.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych tagów i atrybutów HTML :

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>