Łokieć tenisisty – objawy, przyczyny i leczenie

Łokieć tenisisty to przypadłość spowodowana nadmiernym przeciążaniem, wskutek czego powstają mikrourazy. To wywołuje uszkodzenie struktury włókien kolagenowych ścięgien. Wbrew pozorom choroba nie dotyka wyłącznie tenisistów lub zawodowych sportowców, bo coraz częściej występuje u osób z różnych grup zawodowych. Jakie są przyczyny, objawy i jak przebiega leczenie tego schorzenia?

fizjogabinet, łokieć tenisisty

Łokieć tenisisty – objawy

Charakterystycznym objawem łokcia tenisisty jest ból po zewnętrznej stronie łokcia. Występuje w miejscu przyczepu ścięgna mięśnia przedramienia do wypukłości łokcia od strony zewnętrznej. Może promieniować do przedramienia i nadgarstka. Dolegliwości bólowe nasilają się podczas:

• ruchu nadgarstków (przy zaciskaniu, podnoszeniu lub chwytaniu), a w zaawansowanym stadium pojawia się nawet w stanie rozluźnienia mięśni
  • przekręcania przedramienia i prostowania zgiętych palców

W przypadku odczuwania objawów, należy jak najszybciej zdiagnozować schorzenie i rozpocząć rehabilitację, aby nie doszło do trwałych zmian w strukturze włókien kolagenowych ścięgien.

Łokieć tenisisty – przyczyny

Przyczynami powstania łokcia tenisisty są urazy powstałe wskutek przeciążenia mięśni prostowników nadgarstka i palców, które powodują uszkodzenia w strukturze włókien kolagenowych ścięgien. W miejscach uszkodzeń powstaje nowa tkanka, która jest słabsza od zdrowej. W wyniku ponownych przeciążeń dochodzi do naderwania ścięgien. Nieleczony łokieć tenisisty powoduje trwałe uszkodzenie włókien kolagenowych ścięgien i powstawanie wadliwych nerwów. Przyczynami choroby najczęściej są:

• mała aktywność fizyczna, w wyniku której dochodzi do osłabienia mięśni i ścięgien oraz nagłe przeciążenie, np. wskutek dźwigania lub treningów
  • niewłaściwa technika podczas gry z użyciem rakiety, np. tenis
  • wykonywany zawód, podczas którego dochodzi do powtarzalnych ruchów nadgarstka i przedramienia (pracownicy biurowi, mechanicy, programiści, itd.)

Choroba najczęściej dotyka mężczyzn i dotyczy ręki dominującej. Bez względu na jej przyczynę, wymagana jest fachowa rehabilitacja, aby nie doszło do trwałych uszkodzeń.

fizjogabinet, łokieć tenisisty

Łokieć tenisisty – leczenie

Jeżeli chodzi o łokieć tenisisty, leczenie rehabilitacyjne pozwala szybciej odzyskać sprawność ręki i powrócić do codziennych czynności. W okresie leczenia pacjent powinien unikać przeciążania chorej ręki. Najczęściej stosowaną metodą są odpowiednio dobrane zabiegi rehabilitacyjne. Fizjoterapeuta przeprowadza ćwiczenia oraz masaże rozluźniające. Przyspieszają one regenerację uszkodzonych włókien kolagenowych ścięgien i mięśni.

Łokieć tenisisty to choroba, która wbrew pozorom nie dotyczy wyłącznie tenisistów, ani zawodowych sportowców. W przypadku wystąpienia objawów należy jak najszybciej rozpocząć fachową rehabilitację, aby nie doszło do trwałych zmian patologicznych w łokciu. Pacjent po zakończeniu leczenia, powinien co pewien czas zgłaszać się na zabiegi, aby zapobiegać nawrotom schorzenia. Osoby, które po wyleczeniu nadal wykonują pracę zwiększającą ryzyko nawrotu schorzenia, w szczególności powinny przestrzegać wizyt.