Jak przygotować się do uprawiania sportu i aktywności fizycznej?

Jak przygotować się do uprawiania sportu i aktywności fizycznej?

Wiosna i lato to okresy, w których wiele osób uprawia sport. Piękna pogoda oraz szereg różnych możliwości zachęca do aktywności fizycznej, która pomaga zachować zdrowie. Jednak, by tak się stało, warto przygotować ciało do wysiłku fizycznego po zimowej przerwie. W przeciwnym razie może dojść do urazów, np. nadciągnięcia mięśnia lub zerwania. Urazy nie tylko wykluczają aktywność fizyczną w okresie leczenia, lecz także mogą powodować osłabienie narządów ruchu. Dlatego po zimowej przerwie, należy prawidłowo przygotować organizm do zwiększonej aktywności. Jak to zrobić?

 

kobieta robiąca brzuszki

 

Całkowite wyleczenie urazów z przeszłości

Urazy mogą przytrafić się każdemu, ale należy je całkowicie wyleczyć. Inaczej nie tylko wzrasta ryzyko nawrotu, lecz także tkanki ulegają osłabieniu. Jeżeli w miejscach przebytych urazów, np. ścięgnie Achillesa, pojawi się ból, dyskomfort lub ograniczona sprawność ruchowa, to należy udać się do lekarza lub rozpocząć zabiegi fizjoterapeutyczne. Odpowiednio dobrane zabiegi przyspieszą powrót do pełnej sprawności ruchowej.

Edukacja sportowa

Wiele osób popełnia błąd, ponieważ rozpoczyna treningi w nowej dyscyplinie sportowej, o której ma mało wiedzy. To powoduje, że popełnia szereg błędów, które mogą skończyć się w przyszłości urazami lub trwałymi zmianami w tkankach. W zależności od uprawianej dyscypliny sportowej, warto zdobyć wiedzę na temat treningów, wymaganego sprzętu oraz wszelkich aspektów, które wpływają na bezpieczeństwo. Edukacja powinna również obejmować udzielanie pierwszej pomocy, zwłaszcza w takich sportach jak: pływanie, jazda na rowerze, itd. Tak wiedza pozwala na udzielenie pomocy poszkodowanym lub sobie – jeśli dojdzie do urazu.

 Przygotowanie fizyczne

Warto rozpocząć przygotowania ciała do wysiłku fizycznego odpowiednio wcześnie. Kondycję fizyczną trzeba wzmacniać stopniowo, aby mięśnie, stawy i układ krążenia zdążył się przyzwyczaić do wysiłku. W tym celu należy wykonywać ćwiczenia odpowiednie do stopnia zaawansowania oraz stosować fizjoprofilaktykę. Zabiegi manualne uelastyczniają tkanki, dzięki czemu stają się odporniejsze na urazy, a sport przynosi więcej radości.

Zdrowa dieta

Dieta to paliwo, które trzeba dolewać do organizmu, aby mieć energię do treningów. Odpowiednie witaminy, minerały oraz substancje odżywcze wpływają na szybsze zbudowanie dobrej formy. Poza tym wartościowe kalorie dostarczają energii na czas treningów i wpływają na dobre samopoczucie. Zdrowa dieta wzmacnia odporność organizmu, co ma duże znaczenie podczas rozpoczynania treningów wiosną – w okresie przeziębień. Osoby, które nie wiedzą, jaką dietę i ćwiczenia zacząć stosować, korzystają z pomocy profesjonalnego trenera, dietetyka lub fizjoterapeuty.

Przygotowanie sprzętu

Większość dyscyplin sportowych wymaga odpowiedniego sprzętu. Jednak trzeba zwrócić uwagę przy jego zakupie, aby zapewniał ochroną przed urazami oraz pozytywnie wpływał na przyszłe zdrowie. Na przykład: wybierając buty do biegania, należy dopasować twardość podeszwy odpowiednio do podłoża, na którym będą używane (kamieniste, miękkie lub twarde i równe). Natomiast do jazdy na rowerze trzeba zakupić ochraniacze na kolana i łokcie, kask oraz strój.

Trening

Zarówno początkowe treningi, jak i na zaawansowanym poziomie powinny obejmować kilka elementów. Pierwszym jest rozgrzewka, której zadaniem jest przygotowanie mięśni i stawów do wysiłku. W tym celu należy wykonać ćwiczenia rozciągające mięśnie. Trzeba skupić się na wszystkich partiach ciała, a nie tylko na tej, która będzie poddana największym obciążeniom. Warto pamiętać również o rozgrzewce stawów. Odpowiednio przeprowadzone ćwiczenia rozgrzewające zmniejszają ryzyko urazu. Po zakończonym wysiłku warto wykonać rozciąganie mięśni, aby zwiększyć ich ukrwienie oraz rozluźnić napięcie powstałe podczas treningu. Ćwiczenia rozciągające mogą zapobiec powstawaniu bolesnych zakwasów.

Regeneracja

Nic nie zastąpi odpowiedniej regeneracji. Dlatego w przypadku ciężkich treningów, ich częstotliwość trzeba dobrać w taki sposób, aby tkanki zdążyły się zregenerować. Podczas wysiłku fizycznego mięśnie ulegają mikrouszkodzeniom, co jest naturalnym procesem. Do ,,zabliźnienia” potrzebny jest odpowiedni okres czasu – w zależności od intensywności wysiłku. Prawidłowo zregenerowane mięśnie są odporniejsze na kontuzje.

Przygotowanie organizmu do aktywności fizycznej po zimie to proces, który składa się z kilku elementów. Nie wolno jednak pomijać żadnego z nich, aby nie doszło do kontuzji lub urazu. Sport to zdrowie, jeśli organizm zostanie odpowiednio do niego przygotowany.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych tagów i atrybutów HTML :

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>