Guma Floss Band – kiedy stosować?

Guma Floss Band służy do wspomagania regeneracji mięśni i stawów, a jej twórcą jest dr Kelly Starrett. Metoda polega na ciasnym obwiązaniu taśmą miejsca, w którym występuje ból lub przewlekłe napięcie (stawy lub wybrane partie mięśniowe) oraz wykonywaniu odpowiednich ruchów. Jak działa guma Floss Brand i jakie zastosowanie znajduje w fizjoterapii?

fizjoterpeuta uciska kolano pacjentki

W jakich przypadkach stosować Floss Band ?

Guma Floss Band wykorzystywana jest jako metoda fizjoterapii, która polega na kompresyjnym obwiązaniu miejsca kontuzjowanego za pomocą elastycznej taśmy gumowej, a następnie wykonywaniu ćwiczeń w pełnym zakresie ruchu. Osoby uprawiające sport wykorzystują gumę w celu utrzymania prawidłowej elastyczności mięśni oraz pełnego zakresu ruchowego stawów, co zmniejsza ryzyko urazów. Podczas rehabilitacji, taśmę owija się mocno wokół wybranego stawu, a następnie przeprowadza się rozciąganie dynamiczne i zwiększające zakres ruchowy.

Floss Band – jak działa?

Floss Band wywiera ucisk na poszczególne tkanki, dzięki czemu podczas wykonywania ruchu następuje poprawa ślizgu między nimi. W ten sposób zmniejsza się napięcie w strukturach mięśniowo – powięziowych, dzięki czemu nie dochodzi do powstania zrostów. Systematycznie wykonywane ćwiczenia z użyciem Floss Band zwiększają zakres ruchomości w stawach, zmniejszają obrzęk i ból – jeżeli występuje u pacjenta. Ciasny ucisk, który wywiera taśma na tkanki powoduje chwilowe zmniejszenie dopływu krwi. Następnie po ściągnięciu taśmy, świeża krew wraz z substancjami odżywczymi zaczyna ponownie napływać do tkanek pod większym ciśnieniem. To zwiększa ich ukrwienie. Kolejną zaletą stosowania gumy jest zwiększenie czucia kinestetycznego w wyniku wzrostu aktywności receptorów w głębokich warstwach skóry. Gumę można stosować w następujących przypadkach:

• urazy stawów (np. skręcenie stawu skokowego, stłuczenie, itd.)
  • nadciągnięcie, naderwanie lub stłuczenie tkanki mięśniowej
  • przewlekłe napięcie i ból w tkankach miękkich
  • zrosty tkanek miękkich
  • po zabiegach chirurgicznych (np. rekonstrukcja więzadeł)
  • zmniejszony zakres ruchu, np. wskutek nadwagi lub siedzącego trybu życia
  • ból w narządach ruchu

Floss Band – zasada stosowania

Guma Floss Band poza rehabilitacją stawów może być też stosowana w celu leczenia kontuzji i zwiększenia elastyczności wybranych grup mięśniowych. Zasada zastosowania tej metody jest taka sama w każdym przypadku. Taśmę trzeba zacząć owijać około 15 cm poniżej miejsca występowania bólu, następnie w kierunku serca i zakończyć ok. 10 -15 cm powyżej obszaru urazu. Po owinięciu pacjent z pomocą terapeuty wykonuje określone ruchy  w pełnym zakresie. Ilość powtórzeń dobierana jest odpowiednio do stopnia urazu. W celu zwiększenia zakresu ruchu stawu zaleca się średnio wykonywanie ćwiczeń 2 – 3 razy dziennie. Natomiast w celu zlikwidowania obrzęku niektórzy pacjenci wykonują 5 – 10 serii w ciągu dnia. Jednak częstotliwość i rodzaj ćwiczeń dobiera fizjoterapeuta  w zależności od stopnia urazu.

Choć na chwilę obecną nie ma wielu badań weryfikujących skuteczność gum Floss Band, to z pewnością można stwierdzić, że flossing to bardzo dobra metoda, która pozwala zwiększyć zakres ruchowy stawów oraz elastyczność mięśni. Odpowiednio dobrane ćwiczenia przyspieszają regenerację oraz rozluźniają wybrane partie mięśniowe. Metodę często stosuje się podczas rehabilitacji pacjentów po urazach stawów lub mięśni.