Zapalenie rozcięgna podeszwowego – objawy i leczenie

Zapalenie rozcięgna podeszwowego to jedna z najczęściej występujących dolegliwości, która wywołuje silny ból w okolicy pięty. Bagatelizowane schorzenie prowadzi do zwyrodnienia tkanki rozcięgna. Jednak można je szybko wyleczyć pod warunkiem, że pacjent zastosuje się do wskazań fizjoterapeuty.

Zapalenie rozcięgna podeszwowego – przyczyny

stopy

Przyczyny zapalenia rozcięgna podeszwowego leżą w przeciążaniu stopy w okolicy pięty. Najczęściej pacjenci nie zdają sobie sprawy, jak duże obciążenia występują w stopach, na których spoczywa ciężar całego ciała. Natomiast niektóre czynności dodatkowo zwiększają siłę nacisku. Należą do nich:

• bieganie, zwłaszcza po nierównych terenach
  • nadwaga
  • wielogodzinne stanie, np. podczas pracy
  • noszenie obuwia na wysokich szpilkach lub o płaskiej podeszwie

Poza tym ryzyko wystąpienia zapalenia rozcięgna podeszwowego zwiększają takie czynniki jak:

Często zgłaszają się do nas pacjenci w wieku powyżej 45 lat, ponieważ w tym okresie następuje zmniejszenie elastyczności włókien kolagenowych i łatwiej dochodzi do uszkodzeń.

Zapalenie rozcięgna podeszwowego – objawy

Jeżeli chodzi o zapalenie rozcięgna podeszwowego, objawy w przeciwieństwie do zwykłego nadwyrężenia ścięgna utrzymują się przez kilka dni. Najczęściej nasi pacjenci skarżą się na:

• Silny ból w okolicach pięty, który pojawia się po wysiłku fizycznym lub długotrwałym staniu. Podczas powolnego chodzenia chwilowo zanika, ale po pewnym czasie powraca.
  • Obrzęk w okolicach pięty, który powstaje w zaawansowanym stadium schorzenia

W przypadku wystąpienia objawów należy jak najszybciej rozpocząć rehabilitację, aby nie doszło do zwyrodnienia w rozcięgnie podeszwowym.

Zapalenie rozcięgna podeszwowego – leczenie

Ból to najbardziej dokuczliwy objaw spowodowany przez zapalenie rozcięgna podeszwowego. Leczenie przede wszystkim polega na odciążeniu chorej kończyny. W tym celu należy unikać długotrwałego przebywania w pozycji stojącej, przerwać treningi oraz zaprzestać przeciążania stopy. Naszym pacjentom zalecamy również noszenie ergonomicznego obuwia, a  kobietom rezygnację z wysokich szpilek. Ćwiczenia rehabilitacyjne pełnią kluczową rolę w leczeniu rozcięgna podeszwowego, ponieważ regenerują uszkodzone włókna oraz zapobiegają rozwojowi schorzenia. Ich częstotliwość dobierana jest odpowiednio do stanu zaawansowania choroby.

kobieta trzyma piłeczkę w dłoni

Rehabilitacja przede wszystkim polega na manualnym rozciąganiu rozcięgna i mięśni sąsiadujących. Do najczęściej stosowanych zabiegów należy rolowanie piłeczką golfową. Piłeczka ze względu na swój rozmiar, kształt i twardość zapewnia odpowiedni ucisk. Dzięki temu niweluje napięcie oraz aktywuje proces regeneracji uszkodzonych włókien. Na czym polega rolowanie rozcięgna podeszwowego? Otóż fizjoterapeuta układa stopę chorego na piłeczce i dociskając z odpowiednią siłą, porusza nią w określonych kierunkach. Techniki rolmasażu piłeczką do golfa, są dobierane indywidualnie do pacjenta. To umożliwia maksymalną stymulację włókien rozcięgna i przyległych mięśni, co w efekcie zwiększa zakres ruchowy i niweluje ból. Kolejną metodą stosowaną u pacjentów jest taping. Polega na przyklejeniu specjalnych taśm w odpowiednich miejscach, dzięki czemu ból zaczyna ustępować. Taping najczęściej stosowany jest jako terapia uzupełniająca do ćwiczeń.

Zapalenie rozcięgna podeszwowego często w początkowym etapie jest bagatelizowane przez pacjentów. Jednak jeżeli ból utrzymuje się przez kilka dni, to należy jak najszybciej rozpocząć rehabilitację, aby nie doszło do uszkodzeń w tkankach rozcięgna.